لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

ایران اسناد خود درباره شهرام اميری را تسلیم سفارت سوييس کرد


رامين مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، می گويد: جمهوری اسلامی اسناد و شواهد خود را در خصوص «ربایش» شهرام اميری، «کارشناس هسته ای»، توسط سازمان اطلاعات آمریکا، به سفارت سوئيس در تهران به عنوان حافظ منافع آمريکا ارائه کرده است.

مقامات ايران می گويند شهرام اميری اوائل خرداد ماه ۸۸، در حالی که برای انجام عمره مفرده به عربستان سفر کرده بود، ناپديد شده است. پس از چند ماه منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، عربستان و امريکا را متهم کرد که اين شهروند ايرانی ربوده اند. اين در حالی است که عربستان سعودی ربودن شهرام اميری را رد کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ، رامين مهمان پرست که شنبه شب با خبرنگاران صحبت می کرد، درباره «ويدئوی سوم » شهرام امیری گفته است: «پخش ويدئوی جديد شهرام اميری در هفته گذشته تاييد ديگری بر مواضع اعلام شده قبلی از سوی جمهوری اسلامی ايران در اين رابطه بود و ما همچنان آمريکا را مسئول ربايش و حفظ جان اين شهروند ايرانی می‌دانيم.»

در فروردين ماه ۸۹ شبکه ای.بی.سی آمريکا در گزارشی اعلام کرد که آقای اميری به آمريکا سفر کرده و با سازمان اطلاعات مرکزی اين کشور همکاری می کند.

وزارت امور خارجه آمريکا نيز در نوزدهم خردادماه اعلام کرد که از طريق سفارت سوييس در خواست ايران در مورد شهرام اميری را دريافت کرده است و اين موضوع را بررسی می کند.

اما انتشار ويدئو هايی از فردی که خود را شهرام اميری می نامد وضعيت موجود پيرامون پرونده «دانشمند هسته ای» ايران که ناپديد شده را پيچيده تر کرده است.

تاکنون سه ويدئوی از فردی که خود را به عنوان شهرام اميری «کارشناس و محقق دانشگاه صنعتی مالک اشتر»معرفی می کند در وب سايت يوتيوب منتشر شده است.

دوشنبه شب، ۱۷ خرداد، تلويزيون دولتی ايران يک فيلم ويدوئی ضبط شده از طريق وب‌کم پخش کرد که در آن فردی که خود را شهرام اميری معرفی می‌کند، از ربودن خود توسط سرويس‌های امنيتی ايالات متحده و عربستان سعودی پرده بر می‌دارد.

اين فرد می‌گويد که وی هم‌اکنون در شهر توسان در ايالت آريزونای آمريکاست و در ۱۳ خرداد ۸۸ در عملياتی مشترک بين تيم‌های ترور و اطلاعاتی سيا و استخبارات عربستان، در شهر مدينه ربوده شده است.

بلافاصله پس از ویدئو اول ویدئو دیگری منتشر شد که آقای امیری همچنین در آن گفته است که تجریه تحقیقات تسلیحاتی ندارد و صرفاً برای تحصیل به آمریکا رفته است تا مدرک دکترای خود را در زمینه فیزیک بهداشت دریافت کند.

وی در پایان ویدئو دوم ابراز اطمینان می‌کند که دولت جمهوری اسلامی از خانواده‌اش مراقبت و حمایت خواهد کرد و می‌خواهد خانواده‌اش بدانند که هرگز آنها را ترک نکرده و همیشه عاشق و دوستدار آنهاست.

در ويدئوی سوم از اين شخص که هفته پيش منتشر شده است، وی می گويد که توانسته است که از دست ماموران اطلاعاتی آمريکا فرار کند و می گويد در صورتی که نتواند به ايران برگرد، دولت آمريکا مسئول جان او است.

در همين زمينه، روز دوشنبه هفته گذشته شبکه خبری ای‌بی‌سی‌ آمريکا به نقل از منابع آگاه آمريکايی اعلام کرد، وزارت اطلاعات ايران تهديد کرده بود، در صورتی که آقای اميری با انتشار يک پيام ويدئويی از طريق اينترنت، نگويد از سوی آمريکا ربوده شده است، «پسرش را آزار خواهند داد.»

بر اساس اين گزارش شهرام اميری که از طريق عربستان سعودی به ايالات متحده پناهنده شده و هم اکنون در ايالت آريزونا ساکن است، در اوايل سال جاری ميلادی يک بار با خانواده‌اش در ايران تماس می‌گيرد.

هنگامی که وی برای بار دوم قصد تماس با همسر و پسرش را داشته است، ماموران وزارت اطلاعات تلفن را برداشته و او را تهديد می‌کنند، تا به خواسته آنها در زمينه « اعتراف به ربوده شدن توسط آمريکا» تن دهد.
XS
SM
MD
LG