لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

صادرات آمریکا به ایران بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است


 آمریکا نوزدهمین صادرکننده کالا به ایران است (عکس تزئینی است).
آمریکا نوزدهمین صادرکننده کالا به ایران است (عکس تزئینی است).
گمرک جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین آمار خود از حجم واردات کالا به ایران اعلام کرده است که میزان صادرات ایالات متحده به ایران در سال ۱۳۸۷ بیش از ۲۳۱ درصد رشد داشته است.

در سال ۱۳۸۶ رقمی کمتر از نیم درصد از واردات کالا به ایران متعلق به ایالات متحده بود،‌ اما در سال ۱۳۸۷ این رقم به بیش از یک درصد رسیده و در مجموع بیش از ۵۶۳ میلیون دلار کالا از آمریکا وارد ایران شده است.

این در حالی است که در زمانی مشابه، سال ۱۳۸۷، واردات آمریکا از ایران بیش از ۲۶ درصد کاهش داشته و از ۸۸ میلیون دلار در سال ۱۳۸۶، به حدود ۶۵ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس آمار و ارقام دولت آمریکا نیز حجم صادرات این کشور به ایران هر ساله سیر صعودی داشته است، به طوری که همزمان با ریاست جمهوری جرج بوش در آمریکا از حدود هشت میلیون دلار در سال ۲۰۰۱ به حدود ۱۴۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ رسیده است.

دفتر آمار اتحادیه اروپا نیز در تابستان سال ۱۳۸۷ با انتشار گزارشی اعلام کرد که حجم صادرات این اتحادیه به ایران تنها در پنج ماه حدود ۱۸ درصد افزایش داشته است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط اتحاديه اروپا، در پنج ماه آغازین سال ۱۳۸۷ کشورهای آلمان، ايتاليا و فرانسه بيشترين حجم مبادله کالا را با ايران داشته‌اند، و در مقابل حجم صادرات کالا از بريتانيا، بلژيک و هلند به ايران کاهش داشته است.

گمرک جمهوری اسلامی در گزارش خود به نوع کالاهای وارداتی از آمریکا اشاره‌ای نکرده است، اما در سال‌های اخیر کالایی که بیشترین سهم را در صادرات آمریکا به ایران به خود اختصاص داده سیگار بوده است. پس از سیگار در سال‌های اخیر ایران کالاهایی چون مواد بهداشتی و آرایشی، آلات موسیقی و عطر و ادوکلن را بیش از همه وارد کرده است.

آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که آمریکا نوزدهمین صادرکننده عمده کالا به ایران در سال گذشته بوده است. به این ترتیب صادرات آمریکا به ایران بیش از صادرات کشورهایی چون تایوان، مالزی، اسپانیا، اندونزی، پاکستان،‌ دانمارک و استرالیا بوده است.

ایالات متحده در میان واردکنندگان عمده کالا از ایران در مقام سی و نهم قرار می‌گیرد و کشورهایی چون لبنان، بحرین، برزیل، کوبا و رومانی پس از ایالات متحده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
XS
SM
MD
LG