لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

یادداشت تفاهم انتقال گاز ایران به بحرین امضا شد


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای احمدی نژاد به محض ورود به بحرين به ديدار حمد بن عيسی آل خليفه، پادشاه بحرين رفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای احمدی نژاد به محض ورود به بحرين به ديدار حمد بن عيسی آل خليفه، پادشاه بحرين رفت.


در سفر روز شنبه محمود احمدی نژاد به بحرين، هيات ايرانی با طرف بحرينی، سه يادداشت تفاهم با موضوعات، «انتقال گاز ايران به بحرين، شيلات و اجتناب از ماليات مضاعف» امضا کرد.


به گزارش خبرگزاری مهر، از سوی هيات ايرانی، وزير امور خارجه يادداشت تفاهمی درباره شيلات، وزير اقتصاد يادداشت تفاهم جلوگيری از ماليات مضاعف و وزير نفت، يادداشت تفاهم انتقال گاز ايران به بحرين را امضا کرده اند.


آقای احمدی نژاد، تا ساعتی ديگر بحرين را به مقصد عربستان سعودی ترک می کند تا در نشست سران اوپک شرکت کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای احمدی نژاد به محض ورود به بحرين به ديدار حمد بن عيسی آل خليفه، پادشاه بحرين رفت.


وی پيش از ترک تهران در جمع خبرنگاران گفته بود که برای توسعه روابط ايران و بحرين، هيچ مانعی وجود ندارد.


اين در حالی است که روابط ايران و بحرين در سال جاری، يک بار به شکلی جدی و با انتشار مقاله ای در يک روزنامه چاپ تهران دستخوش تلاطم شد.


در ماه گذشته ميلادی، وليعهد بحرين در مصاحبه ای با چند روزنامه بريتانيايی ادعا کرد که ايران در صدد ساخت سلاح هسته ای است و از کشورهای جهان خواست که نگذارند تا ايران به بمب هسته ای دست يابد.

در ماه ژوئيه، روزنامه کيهان در سرمقاله خود که با امضای حسين شريعتمداری، نماينده آيت الله خامنه ای در روزنامه کيهان منتشر شده بود با استناد به تاريخچه بحرين، اين کشور را بخشی از خاک ايران خواند.


در پی انتشار اين مقاله که با اعتراض بحرينی ها رو به رو شد، وزير امور خارجه ايران در سفری ناگهانی به منامه، پايتخت بحرين رفت و به مقام های اين کشور اطمينان داد که نظر آقای شريعتمداری، نظر رسمی تهران نيست.


اما با اين حال در ماه گذشته ميلادی، وليعهد بحرين در مصاحبه ای با چند روزنامه بريتانيايی ادعا کرد که ايران در صدد ساخت سلاح هسته ای است و از کشورهای جهان خواست که نگذارند تا ايران به بمب هسته ای دست يابد.


بحرين، کوچکترين کشور حاشيه خليج فارس است که جمعيتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر دارد و از سال ۱۹۷۱ ميلادی استقلال خود را از ايران اعلام کرده است.


اين کشور که اکثريت جمعيت آن را مسلمانان شيعه مذهب – مانند ايران – تشکيل می دهد، توسط يک خانواده سنی مذهب و به شکل پادشاهی اداره می شود.


پايگاه ناوگان پنجم نيروی دريايی ارتش آمريکا که وظيفه تامين امنيت در خليح فارس را به عهده دارد، در کشور بحرين قرار دارد.


بحرين همچنين مانند ديگر کشورهای عربی حاشيه خليج فارس روابط بسيار نزديکی با عربستان سعودی دارد و ضمن عضويت در اتحاديه عرب، يکی از شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس است. اين شورا از سوی اعضايش «شورای همکاری خليج» خوانده می شود.


XS
SM
MD
LG