لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

یک مدیر نمایشگاه کتاب: بنیاد بهشتی در نمایشگاه کتاب ثبت نام نکرده بود


بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
محمود سالاری، مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب تهران، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در مورد عدم حضور آثار آیت‌الله محمدحسین بهشتی در این نمایشگاه توضیح داد که بنیاد شهید بهشتی اصلا در نمایشگاه ثبت نام نکرده است.

وی در این زمینه افزود: «به ضرس قاطع می‌گویم بنیاد حفظ آثار شهید بهشتی در نمایشگاه حتی ثبت نام نکرده و به عنوان کسی که از همه ثبت نام‌ها مطلع است دارم عرض می‌کنم.»

این در حالی است که به گفته یک مقام مسئول در دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله محمدحسین بهشتی، این نشر برای حضور در نمایشگاه غرفه‌ای را اجاره کرده و مبلغ مورد نیاز را نیز پرداخت کرده بودند. با این حال مسئولان این نشر هنگام مراجعه به محل غرفه باخبر شده‌اند که غرفه به ناشر دیگری تحویل داده شده است.

محمود سالاری همچنین به پایین بودن سطح متقاضی برای آثار آیت‌الله بهشتی اشاره کرد و افزود: «ما در سال‌های پیش چنین بحثی نداشتیم. این جور نبود که کسی بگوید من دنبال آثار شهید بهشتی در نمایشگاه می‌گردم. این معلوم است که پشت آن جنجال‌های دیگری است؛ وگرنه آثار شهید بهشتی خیلی مفصل و مطول نیست.»

بی‌اطلاعی از دلایل جمع‌آوری آثار صانعی و منتظری

مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه همچنین در مورد جمع‌آوری آثار آیات عظام صانعی و منتظری از نمایشگاه کتاب ابراز بی‌اطلاعی کرد.

این در حالی است که، به نوشته وب‌سایت خبری خبر‌آن‌لاین، در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب، تمامی آثار آیات عظام صانعی و منتظری از سطح تمامی غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب جمع‌آوری شده است.

وی در مورد آثار آیت‌الله منتظری توضیح داد: «آن چه درباره آثار مرحوم منتظری اعلام شده این است که ناشر فقط خودش کتاب‌های او را عرضه کند و عرضه کتاب توسط غیر انجام نشود. ادامه بحث را در جریان نیستم و به ما اعلام نشده است.»

محمود سالاری همچنین اعلام کرد که در جمع‌آوری آثار آیت‌الله صانعی کمیته ناظران داخلی دخالتی نداشته است. وی همچنین از جمع‌آوری آثار صانعی به منظور ارزش‌یابی سخن به میان آورد و گفت: «آن مورد خاص که گفتید قرار بود ارزشیابی‌اش انجام شود؛ قرار نبود جمع‌آوری شود، که اگر قرار بود جمع‌آوری شود، ما عمل می‌کردیم.»

این در حالی است که بنا بر عرف نمایشگاه تهران به تمامی ناشران پیش از شروع نمایشگاه تذکرات لازم در خصوص عرضه کتاب‌ها ارائه می‌شود.

در این زمینه آقای سالاری ضمن اشاره به این که کمیته نظارت و ارزش‌یابی لیستی از آثاری که نیاز به بررسی دارند را پیش از شروع نمایشگاه به کمیته ناشران داخلی ارائه کرده بود اظهار داشت که آثار آیت‌الله صانعی در میان آن آثار نبوده است.


«با همه آثاری که قبل از ۸۴ نوشته شده‌اند برخورد می‌شود»

محمود سالاری درباره ضابطه منع عرضه کتاب‌های قبل از سال ۸۴ در نمایشگاه کتاب عنوان کرد که با تمامی آثاری که قبل از سال ۸۴ نوشته شده‌اند و در نمایشگاه عرضه می‌شوند برخورد می‌شود.

وی تنها کتاب‌های مرجع و کتاب‌های «محققانه و عالمانه»‌را از این قاعده مستثنی دانست و گفت: «اگر صحیفه سجادیه قبل از سال ۸۴ باشد، اما ناظر در قیمت آن دست نبرده باشد، اجازه عرضه‌اش را می‌دهیم.»

وی توضیح داد که سایر کتاب‌ها در کتاب‌فروشی‌ها نیز قابل عرضه هستند و لذا جلو توزیع آن‌ها در نمایشگاه گرفته می‌شود.

هوشنگ گلشیری، صادق هدایت و فروغ فرخزاد؛ «فال و کف‌بینی و این‌چیزها»

محمود سالاری همچنین در مورد عدم حضور آثار افرادی چون هوشنگ گلشیری، صادق هدایت و فروغ فرخزاد در نمایشگاه با اشاره به این که شخص وی تمامی این کتاب‌ها را خوانده است اعلام کرد که این کتاب‌ها ممنوع نیستند.

وی با اشاره به این که در نمایشگاه کتاب‌ها با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شوند توضیح داد: «این سوبسید را به چه کتاب‌هایی باید داد؟ به کتاب‌هایی که با مبنای تفکر و اندیشه اسلامی همخوانی دارد و با تعالی روح بشر سازگار است یا کتاب‌هایی که روح یأس، ناامیدی و بدبختی را می‌پاشد؟ ما سوبسید بدهیم این کتاب در نمایشگاه توزیع شود؟ انصاف است؟»

وی در ادامه افزود که این آثار را همچون «فال و کف‌بینی و این‌چیزها» می‌داند و معتقد است که این آثار نیازمند سوبسید نیستند.

آقای سالاری نمایشگاه کتاب را محل ترویج «آثار نویسندگان نسل نو، نسل انقلاب، آثار حوزه اندیشه دینی» دانست و در مورد سایر آثار توضیح داد: «آن دست کتاب‌ها را ناشر برود در فروشگاهش بفروشد. چرا آن‌ها را در نمایشگاه کتاب عرضه کنیم؟»
XS
SM
MD
LG