لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

«دیپلمات‌های ایرانی به‌زودی در عراق آزاد می‌شوند»


کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز دوشنبه از «آزادی دیپلمات‌های ایرانی در آینده نزدیک» بر اساس توافق‌نامه امنیتی عراق و آمریکا خبر داد.

در جريان حمله نيروهای نظامی آمريکا به ساختمانی در شهر اربيل، در ۱۳۰ کيلومتری شمال بغداد، در دی ماه سال ۱۳۸۵، پنج ايرانی توسط اين نيروها بازداشت شدند.

نيروهای آمريکايی گفته اند که اين افراد جزو سپاه قدس هستند که شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در عراق فعاليت دارد.

واشينگتن تهران را بارها متهم کرده که از طريق سپاه قدس کمک های مالی و تسليحاتی در اختيار شبه نظاميان شيعه عراقی قرار می‌دهد تا اهداف و سربازان آمريکايی را مورد هدف قرار دهند. تهران همواره اين اتهامات را بی اساس خوانده است.

جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد که اين افراد ديپلمات بوده اند و بايد هرچه سريع تر آزاد شوند.

کاظم جلالی در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر با اشاره به این که یکی از مفاد توافق‌نامه عراق و آمریکا «تحویل ۲۰ هزار زندانی عراقی و غیرعراقی به دولت عراق» است گفت دیپلمات‌های ایرانی هم جزء این زندانیان هستند.

آقای جلالی گفت: «طبیعتا در روزهای آتی که زندانیان به دولت عراق تحویل داده خواهند شد، جمهوری اسلامی نیز به‌زودی دیپلمات‌های خود را پس خواهد گرفت.»

کاظم جلالی که نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی است دلیل تاخیر در آزادی دیپلمات‌های ایرانی را «نوع عملکرد یک‌سویه ایالات متحده که از موضع قدرت بود» عنوان کرده است.

این نماینده مجلس در حالی خبر از آزادی قریب‌الوقوع زندانیان ایرانی در عراق می‌دهد که منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز روز شنبه گذشته از آن چه آن را «کم‌کاری دولت عراق برای آزادی ديپلمات‌های ايرانی» می‌خواند انتقاد کرده بود.

بر اساس توافق‌نامه امنیتی آمریکا و عراق، نیروهای آمریکایی روز سه‌شنبه هفته گذشته، نهم تیرماه، خروج از شهرهای عراق و تحویل امنیت آنها به نیروهای عراقی را آغاز کردند.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، در جریان مبارزه انتخاباتی خود اعلام کرد که نيروهای نظامی آمریکا را ۱۶ ماه پس از به قدرت رسيدن از عراق خارج خواهد کرد. البته آقای اوباما در همان زمان اعلام کرده بود که در اين مورد به نظرات فرماندهان نظامی آمريکا نیز توجه خواهد کرد.

پس از آن، طبق توافق‌نامه‌ای که بين واشينگتن و بغداد به امضا رسید، قرار شد نيروهای آمريکايی در سال ۲۰۰۹ شهرها و تا پايان سال ۲۰۱۱ کلا عراق را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG