لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

تولد دوباره سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی؟


  • رادیوفردا: خبرگزاری ایلنا از بازسازی دوباره سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خبر داده است. از آنجا که این سازمان در گذشته از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد منحل شده و انحلال آن سروصداهایی بر پا کرد، خبر بازسازی آن تا چه اندازه می‌تواند درست باشد؟

فریدون خاوند: گزارش خبرگزاری ایلنا در مورد بازسازی یا احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از سوی دست‌کم یک سایت نزدیک به دولت که رجانیوز باشد تکرار شده است. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که پیشتر نامش سازمان برنامه و بودجه بود و نقش بسیار مهمی ایفا کرده بود در تاریخ ایران، حدود سه سال پیش به دستور محمود احمدی‌نژاد منحل شد و وظایف آن منتقل شد به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری. در واقع با این تصمیم، دستگاه تصمیم‌گیری اقتصادی کشور رسما منتقل شد به نهاد ریاست جمهوری. خبرگزاری ایلنا می‌نویسد که با توجه به مسائل و کندی‌هایی که پیش آمده در بعضی عرصه‌ها، ابراهیم عزیزی، مسئول معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، قصد دارد تشکیلات پیشین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را احیا کند و سایت رجانیوز هم می‌گوید که یک جریان خاص در صدد احیای این سازمان است. فعلا گزارش‌های دیگری در این زمینه نداریم.

  • چنان چه این گزارش درست باشد، چه عواملی می‌تواند احیای احتمالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را توجیه کند؟

مهم‌ترین عاملی که بلافاصله به ذهن می‌رسد وضعیت بسیار بدی است که در سیاست‌گذاری اقتصادی کشور دیده می‌شود. البته در این زمینه وضع طی سی سال گذشته هیچ وقت خوب نبوده، ولی وجود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، با آن همه توان کارشناسی که از دوران پیش از انقلاب به ارث برده بود، و با توجه به کارشناسانی که بعد از انقلاب با واقعیت‌های اقتصادی آشنا شدند و تلاش کردند جلو خراب‌کاری و آشفتگی بیشتر را در کشور بگیرند، به هر حال نقطه امیدی بود. ولی این سازمان به دلیل سوابقش، به‌شدت زیر فشار تندروترین جریان‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت و بالاخره هم آقای احمدی‌نژاد توانست به عمر آن پایان بدهد. با این حال طی سه سال گذشته وضع در عرصه تنظیم بودجه و برنامه‌ریزی بدتر شده و از جمله لایحه برنامه پنجم دردسرهای زیادی به وجود آورده و شاید همین وضعیت جریان‌هایی را، در جناح حاکم کنونی، وادار کرده باشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را احتمالا زیر عنوانی تازه بازسازی کنند.

  • در پیوند با احیای این سازمان، این پرسش مطرح می‌شود که اصولا محافل کارشناسی جمهوری اسلامی چه مواضعی دارند در قبال دولت محمود احمدی‌نژاد؟

یکی از پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته گسترش شکاف بود بین بدنه کارشناسی جمهوری اسلامی و دستگاه اجرایی آن. در واقع بخش بزرگی از کارشناسان اقتصادی که پیش از این از سر اعتقاد یا به دلایل دیگر با دستگاه اجرایی همکاری می‌کردند، بیش از پیش خودشان را کنار کشیدند و نوعی خلاء را در دستگاه تکنوکراسی کشور ایجاد کردند.
XS
SM
MD
LG