لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

ایران از ساخت دو ناوچه موشک‌انداز و یک زیردریایی خبر داد


فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ضمن اعلام خبر ساخت دو ناوچه موشک‌انداز و یک زیردریایی سبک توسط ایران، اعلام کرد که ایران به دشمن اجازه ورود به آب‌های جمهوری اسلامی را نخواهد داد.


امیر دریادار، حبیب‌الله سیاری، گفت: «ما تمامی تحرکات نیروهای بیگانه را در منطقه کنترل می‌کنیم و اجازه هیچ عملیاتی را علیه منافع جمهوری اسلامی به آنان نمی‌دهیم.»



او اعلام کرد که در روز نیروی دریایی، هفتم آذر، دو ناوچه موشک‌انداز به نام «کلات» و «درفش» و یک زیردریایی سبک از نوع زیردریایی‌های «غدیر» به بهره‌برداری خواهد رسید.


آقای سیاری همچنین هدف از راه‌اندازی منطقه دریایی ایران در جاسک را «ایجاد یک خط پدافندی مستحکم در دریای عمان» عنوان کرد.


فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران در نشست خبری خود به مناسبت روز نیروی دریایی زمان برگزاری مانور دریایی موسوم به «اتحاد ۸۷» را نیز نیمه دوم آذرماه جاری اعلام کرد.


آقای سیاری گفت که این مانور در حوزه ماموریت دریای عمان و تنگه هرمز و «با اهداف و منطقه مشخص انجام می‌شود.»


فرمانده نیروی دریایی ایران هدف از راه‌اندازی منطقه دریایی ایران در جاسک را «ایجاد یک خط پدافندی مستحکم در دریای عمان» عنوان کرد.


به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی «فارس»،‌ ایران «پیش از این زیردریایی نیمه‌سنگین قائم و ناوچه‌های موشک‌انداز پیکان و جوشن را ساخته است.»


آقای سیاری در مورد احتمال بستن تنگه هرمز از طرف ایران گفت: «ما هیچ‌گاه نگفته‌ایم که تنگه هرمز را می‌بندیم، بلکه عنوان کرده‌ایم که نظام جمهوری اسلامی توان این کار را دارد.»


ایران بارها اعلام کرده است که در صورت حمله به این کشور تنگه هرمز را مسدود می‌کند.


درياسالار کوين کاسگريف، فرماندهناوگان پنجم ايالات متحده آمريکا در خليج فارس، نیز در تیرماه سال جاری در یککنفرانس خبری گفت که واشينگتن اجازه نمی‌دهد ايران تنگه هرمز را مسدودکند.


۴۰ درصد از صادرات نفت جهان از تنگه هرمز به نقاط مختلف دنیا منتقل می‌شود. همچنين سالانه ۱۳ هزار شناور از مسير تنگه هرمز وارد خليج فارس می‌شود و ۹۰ درصد واردات و صادرات ايران نيز از همين مسير انجام می‌شود.


پیش از این نیز فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران در نیمه مردادماه سال جاری از ساخت يک سلاح فوق مدرن دريايی خبر داده بود که به گفته او برای نخستين بار در جهان استفاده می‌شود.


XS
SM
MD
LG