لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

گیلانی: گزارش‌ها نادرست بود؛ طرح واردات گاز از ایران اجرا می‌شود


یوسف رضا گیلانی (راست)، نخست وزیر پاکستان، به همراه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
یوسف رضا گیلانی (راست)، نخست وزیر پاکستان، به همراه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
دو روز پس از انتشار خبر پیروی اسلام‌آباد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نخست وزیر پاکستان ضمن «نادرست» خواندن گزارش رسانه‌ها اعلام کرد که کشورش طرح واردات گاز از ایران را به اجرا خواهد گذاشت.

اغلب رسانه‌ها از جمله خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گذشته از قول یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، اعلام کردند که پاکستان «به عنوان عضوی از جامعه جهانی» به تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران عمل می‌کند و قصد سرپيچی از آن را ندارد.

اما روز چهارشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول آقای گیلانی گفت که نقل قول رسانه‌ها از او مبنی بر این که اسلام‌آباد هشدار ریچارد هالبروک، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان، را برای پرهیز از معامله با ایران آویزه گوش خواهد کرد «نادرست» است.

اشاره نخست وزیر پاکستان به اظهار نظر روز یک‌شنبه آقای هالبروک است که به مقامات پاکستان هشدار داده بود که طرح خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان «می‌تواند با تحریم‌های تازه‌ای که کنگره آمریکا علیه تهران در نظر دارد» در تعارض باشد.

کنگره آمريکا مشغول تلفيق دو طرح جداگانه در زمینه تحريم صنعت انرژی ايران است که هر یک در مجلس نمايندگان و مجلس سنای آمریکا به تصويب رسيده و حال بايد این دو طرح نهايی شده و برای تبديل به قانون، به دفتر رئيس جمهور آمريکا فرستاده شود.

ریچارد هالبروک از دولت پاکستان خواسته است تا زمان نهايی شدن طرح تحريم‌های کنگره آمريکا علیه ایران از هرگونه اقدام در زمینه طرح خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان که در ماه مارس، حدود سه ماه پيش، ميان تهران و اسلام‌آباد امضا شد دست نگه دارد.

آقای گيلانی روز دوشنبه در کنفرانسی خبری در جنوب پاکستان گفت: «اگر آمريکا تحريمی را به اجرا می‌گذارد مستلزم پيروی جهانی است و پاکستان هم به عنوان عضوی از جامعه جهانی از آن تبعيت می‌کند.»

نخست وزیر پاکستان روز چهارشنبه در تصحیح گفته خود اشاره کرده است که کشورش تنها در صورتی در قرارداد واردات گاز از ایران تجدیدنظر خواهد کرد که این معامله بین دو کشور «نقض تحریم‌های سازمان ملل باشد».

یوسف رضا گیلانی افزوده است که در غیر این صورت پاکستان «مجبور به پیروی از اقدامات یک‌جانبه آمریکا نیست».

خط لوله انتقال گاز از ايران به هند از راه پاکستان موسوم به خط لوله صلح ارزشی معادل ۷.۶ ميليارد دلار دارد و چند سال است که ميان تهران و اسلام‌آباد به مذاکره و رايزنی گذاشته شده است.

به موجب این قرارداد، ایران از طریق خط لوله‌ای که در سال ۲۰۱۴ آغاز به کار خواهد کرد روزانه ۲۱ و نیم میلیون متر مکعب گاز به پاکستان صادر خواهد کرد.

خط لوله صلح از ابتدا باعث تنش و مناقشه میان دو کشور آمریکا و پاکستان بوده است. از یک سو اسلام‌آباد این قرارداد را برای حل بحران انرژی در کشور خود حیاتی می‌داند و از سوی دیگر آمریکا تاکید دارد که اجرای آن از فشار بین‌المللی بر تهران خواهد کاست.

کمبود انرژی در پاکستان به‌ویژه در ماه‌های تابستان باعث قطعی برق مداوم و گسترده می‌شود که به تجارت در این کشور سخت ضربه می‌زند.
XS
SM
MD
LG