لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

مقام ایرانی تحریم‌هاى یک‌جانبه اروپا را به زیان شرکت‌هاى اروپایى دانست


علی آهنی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران
علی آهنی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران
به دنبال تشدید تحریم‌هاى یک‌جانبه علیه جمهورى اسلامى ایران از سوى اتحادیه اروپا، على آهنى، معاون اروپاى وزارت امور خارجه ایران، با انتقاد از این اقدام سران اتحادیه اروپا گفت که این تحریم‌ها بى‌اثر بوده و به زیان شرکت‌هاى اروپایى تمام خواهد شد.

به دنبال تصمیم رهبران کشورهاى عضو اتحادیه اروپا براى تشدید تحریم‌هاى یک‌جانبه علیه ایران، على آهنى، معاون اروپا و آمریکاى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى، با بیان این که قطعنامه شوراى امنیت علیه ایران «به خودى خود» باعث دشوارتر شدن روند مذاکرات شده است، گفت اقدام اتحادیه اروپا باعث «سخت‌تر شدن هر چه بیشتر راه گفت‌وگو» خواهد شد.

گفته‌های آقاى آهنى در شماره روز جمعه، ۲۹ خردادماه، روزنامه آلمانى «زوددویچه سایتونگ» منتشر شده است.

معاون وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ضمن دادن این وعده که تهران به اقدام اتحادیه اروپا در تشدید تحریم‌ها «واکنش صریحى» خواهد داشت گفته است: «مسئولیت این اقدام برعهده اتحادیه اروپاست. این تحریم‌ها بیشتر به زیان شرکت‌هاى اروپایى خواهد بود.»

وى همچنین با بى‌اثر خواندن تحریم‌هاى تازه افزوده است: «ما به تحریم‌ها عادت کرده‌ایم و سیاست تحریم کارآیى خود را از دست داده است.»

رهبران کشورهاى عضو اتحادیه اروپا در نشست روز پنج‌شنبه خود درباره تشدید تحریم‌هاى یک‌جانبه علیه جمهورى اسلامى ایران به توافق رسیدند.

تحریم‌هاى وضع شده از سوى اتحادیه به مراتب فراتر از تحریم‌هاى درنظر گرفته شده در قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شوراى امنیت سازمان ملل متحد است و هرگونه سرمایه‌گذارى در بخش نفت و گاز و صنعت پالایشگاهى ایران را منع کرده است.

پیش از اقدام اتحادیه اروپا در تشدید تحریم‌ها علیه ایران، وزارت خزانه‌دارى آمریکا نیز تحریم‌هاى تازه‌اى را علیه موسسات بانکى و شرکت‌هاى کشتى‌رانى جمهورى اسلامى و نیز چند عضو ارشد سپاه پاسداران وضع کرده بود.

اقدام اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در تشدید تحریم‌هاى یک‌جانبه علیه ایران که واکنش منفى روسیه را در پى داشته است، اندکى پس از تصویب قطعنامه شوراى امنیت سازمان ملل صورت گرفته است، قطعنامه‌ای که روسیه و چین، دو متحد جمهورى اسلامى، نیز به آن راى مثبت داده‌اند.

معاون وزارت خارجه جمهورى اسلامى درباره حمایت روسیه و چین از تحریم‌هاى تازه شوراى امنیت علیه ایران گفته است: «ما اطلاعات دقیقى داریم که نشان مى‌دهد آمریکا تلاش کرده است از طریق اعمال فشار، تهدید و تطمیع اعضاى شوراى امنیت سازمان ملل را براى تصویب این قطعنامه متقاعد سازد.»

در حالى که کشورهاى غربى و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا جمهورى اسلامى را به تلاش براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى متهم مى‌کنند، معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه ایران ضمن ابراز تاسف از تشدید تحریم‌هاى یک‌جانبه علیه تهران گفته است: «ما مخالف ساخت بمب اتمى هستیم و این را در عالى‌ترین سطح سیاسى اعلام کرده‌ایم. تمام فعالیت‌هاى هسته‌اى ما تحت نظارت آژانس بین‌المللى انرژى اتمى قرار دارد.»

در حالى که آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در آخرین گزارش خود از برنامه اتمى ایران یک بار دیگر تاکید کرده است که نمى‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى را تایید کند، آقاى آهنى براى تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌هاى هسته‌اى ایران به «بیش از ۳۰ بازدید اعلام‌نشده» آژانس از تاسیسات هسته‌اى ایران استناد کرده است.

على آهنى در بخش دیگرى از گفت‌وگوى خود با روزنامه زوددویچه سایتونگ به انتقاد از تلاش دولت آلمان براى تشدید تحریم‌هاى اتحادیه اروپا علیه ایران پرداخته و با اشاره به پیشینه روابط تجارى ایران و آلمان و جایگاه شرکت‌هاى آلمانى در بازار ایران گفته است: «این تاسف‌برانگیز است که آنگلا مرکل، صدراعظم، و گیدو وستر وله، وزیر خارجه آلمان، از طریق حمایت از تشدید تحریم‌ها به شرکت‌هاى آلمانى زیان مى‌رسانند.»
XS
SM
MD
LG