لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

پیشنهاد ایران به روسیه برای شرکت در تامین سوخت نیروگاه بوشهر


علی‌اکبر صالحی،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج‌شنبه از پیشنهاد جمهوری اسلامی به روسیه برای شرکت در تولید و تامین سوخت هسته‌ای «نیروگاه بوشهر و نیروگاه‌های آینده» خبر داد. به گفته علی‌اکبر صالحی، «مسکو در حال بررسی این پیشنهاد است».

ایران روز شنبه گذشته عملیات انتقال سوخت به ساختمان رآکتور بوشهر را پس از سه دهه تاخیر و تعلل آغاز کرد. این عملیات در حالی با حضور مقامات ایرانی و روسی آغاز شد که آمریکا و متحدانش از این واهمه دارند تهران به دنبال ساخت تسلیحات اتمی باشد.

تهران همواره اتهام سودای ساخت تسلیحات اتمی را رد کرده، آن را مخالف اعتقادات مذهبی و اخلاقی خود شمرده و اعلام کرده است که تنها به دنبال تامین سوخت هسته‌ای نیروگاه‌ها برای تولید برق است.

در همین زمینه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنج‌شنبه از قول علی‌اکبر صالحی گفت: «به روسیه پیشنهاد ایجاد کنسرسیومی را داده‌ایم تا بخشی از کارها در روسیه و بخشی از کارها در ایران انجام شود.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در عین حال تاکید کرده است که «ما قصد نداریم سوخت تمام نیروگاه‌های‌مان را در داخل تولید کنیم».

طبق توافق کنونی بین ایران و روسیه بر اساس قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، روسیه مسئولیت تامین سوخت اتمی این نیروگاه را بر عهده دارد، سوختی که پس از مصرف در این مرکز هسته‌ای بازمانده آن به روسیه بازخواهد گشت.

بر همین اساس وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آغاز به کار نیروگاه بوشهر اعلام کرد که این مرکز را خطری در زمینه اشاعه سلاح‌های هسته‌ای تلقی نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این حال در همان زمان گفت: «اما راه‌اندازی این نیروگاه بار دیگر نشان می‌هد که اگر نیات ایران صرفاً صلح‌آمیز است نیازی به ایجاد ظرفیت غنی‌سازی بومی ندارد.»

از سوی دیگر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج‌شنبه از تولید حدود ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در داخل ایران خبر داد.

پیشتر علی‌اکبر صالحی در اوایل مردادماه گفته بود که اگر سوخت مورد نياز ايران تامين شود، «ضرورتی برای دنبال کردن غنی‌سازی ۲۰ درصدی نخواهد بود».

سال گذشته آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پيشنهاد مبادله سوخت اتمی با مشارکت روسيه و فرانسه را به ايران داد که بر اساس آن اورانيوم کمتر غنی‌شده ايران به روسيه رفته و پس از غنی‌سازی بيشتر، در فرانسه به ميله سوختی تبديل شده و به ايران بازگردانده شود.

تهران در اردیبهشت سال جاری توافقی را با ترکيه و برزيل امضا کرد که بر اساس آن اورانيوم کمتر غنی‌شده ايران در ترکيه مبادله شود. غرب اين پيشنهاد را ناکافی دانست و گفت اين کار از نگرانی‌های غرب از برنامه اتمی جمهوری اسلامی نخواهد کاست.

جمهوری اسلامی به دلیل سر باز زدن از توقف غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور تاکنون مشمول چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل شده که این دور آخر که در خردادماه به تصویب رسید بیش از همه بر کشور فشار وارد کرده است.
XS
SM
MD
LG