لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

تهران می‌گوید با مقامات اسرائیل دیدار نداشته است


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که گفته می‌شود با نماینده اسرائیل بر سر یک میز نشسته است.
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که گفته می‌شود با نماینده اسرائیل بر سر یک میز نشسته است.
سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج‌شنبه خبر دیدار محرمانه کارشناسان خود با کارشناسان اسرائیلی درباره مسائل هسته‌ای در منطقه خاورمیانه را تکذیب کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل ساعاتی پیشتر در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از چند دیدار نماینده این کمیسیون با یک مقام ایرانی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی خبر داده بود.

به گفته خانم یائل دورون، سخنگوی این کمیسیون، این دو مقام از دو کشور متخاصم ایران و اسرائیل با میانجی‌گری و کمک نخست وزیر استرالیا، کوین راد، درباره احتمال اعلام منطقه خاورمیانه به عنوان «منطقه آزاد از تسلیحات هسته‌ای» گفت‌وگو کرده‌اند.

خانم دورون به جزییات این دیدارها اشاره نکرده است، اما روزنامه اسرائیلی هاآرتص می‌گوید مقامات دو کشور ایران و اسرائیل در ماه سپتامبر گذشته با یکدیگر به گفت‌وگو نشسته‌اند.

علی شیرزادیان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در واکنش به این خبر آن را دروغ و «عملیاتی روانی» خوانده است که «به قصد اثر سوء گذاشتن بر موفقیت دیپلماسی ایران در ژنو و وین طراحی شده است».

اشاره آقای شیرزادیان به مذاکرات جمهوری اسلامی با اعضای گروه ۵+۱ درباره پرونده هسته‌ای خود است که روز چهارشنبه با تسلیم پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای به کشورهای ایران، آمریکا، روسیه و فرانسه به پایان رسید.

بر اساس این پیش‌نویس که باید تا روز جمعه به امضای دولت‌های این چهار کشور برسد، ایران می‌پذیرد که بخش اعظم ذخیره اورانیوم خود را برای غنی‌سازی بیشتر به روسیه بفرستد.

به گفته روزنامه هاآرتص، معیراو زافاری – ادیز، مدیر کنترل تسلیحات در کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، اواخر ماه سپتامبر در قاهره مصر با علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، دیدار و گفت‌وگو داشته است.

به گزارش این روزنامه، نمایندگان اتحادیه عرب، اردن، مصر، تونس، ترکیه، مراکش، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به همراه نمایندگانی از آمریکا و اروپا نیز حضور داشته‌اند.

روزنامه هاآرتص می‌گوید آقای سلطانیه در این دیدارها تاکید کرده است که جمهوری اسلامی به دنبال تسلیحات اتمی نیست و «خطری برای اسرائیل محسوب نمی‌شود».

این در حالی است که سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اصلا نشستن ایران و اسرائیل بر سر یک میز را «بی‌معنا و مهمل» خوانده و گفته است: «جمهوری اسلامی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد... و آن را نامشروع می‌داند.»

پس از حملات مکرر محمود احمدی‌نژاد به اسرائیل از زمان به قدرت رسیدن او در سال ۱۳۸۴ و «افسانه» خواندن هولوکاست یهودیان توسط او، اسرائیل جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین تهدید استراتژیک علیه خود می‌داند.

مذاکرات ایران با شش کشور عضو گروه ۵+۱ درباره پرونده هسته‌ای خود به‌رغم آن انجام شد که محمود احمدی‌نژاد در سال جاری بارها گفته بود که ایران انرژی هسته‌ای را «حق مسلم» خود می‌داند و دیگر درباره آن با هیچ کس گفت‌وگو نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG