لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

همکاری اطلاعاتی فرانسه و اسرائیل درباره برنامه اتمی ایران


ئروه مورن، وزیر دفاع فرانسه
ئروه مورن، وزیر دفاع فرانسه
وزیر دفاع فرانسه می‌‌گوید ارتش این کشور به طور مرتب با ارتش‌های ایالات متحده و اسرائیل، درباره برنامه هسته‌ای ایران تبادل اطلاعات می‌کند.

ئروه مورن، وزیردفاع فرانسه، در مصاحبه با شبکه رادیویی «ار ت ال» درباره برنامه اتمی ایران و تبادل اطلاعات با کشورهای دیگر گفت: «ما باید از آنچه در جریان است آگاهی داشته باشیم و از این رو تبادل اطلاعات می‌کنیم.»

گزارشگر رادیو «ار ت ال» در این مصاحبه به گزارشی از روزنامه فیگارو اشاره کرد و گفت در این گزارش آمده است که روسای ستاد مشترک ارتش‌های فرانسه، آمریکا و اسرائیل ۱۵ روز پیش در پاریس با یکدیگر درباره برنامه اتمی ایران، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند؛ دیداری که هیچ خبری رسمی درباره آن منتشر نشده است؛ آیا این خبر درست است؟

ئروه مورن، وزیر دفاع فرانسه، بدون اینکه این خبر را تکذیب کند، تنها اظهار داشت فرانسه «خوشبختانه» با شرکایش مشورت می‌کند.

وی در ادامه گفت: «ما به طور مرتب با ارتش اسرائیل همکاری داریم. ما به ویژه برای اینکه این برنامه نظامی ایرانی‌ها را متوقف کنیم با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم. ما باید از آنچه در جریان است آگاهی داشته باشیم و از این رو تبادل اطلاعات می‌کنیم.»

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که از برنامه اتمی‌اش اهداف نظامی را دنبال می‌کند؛ تهران این اتهام را همواره رد کرده، و برنامه اتمی خود را تنها برای مصارف صلح‌آمیز اعلام کرده است.

گروه ۱+۵ که دربرگیرنده، پنج عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان است، درصدند ایران را از ادامه غنی‌سازی اورانیوم منصرف کنند.

این کشورها همچنین به ایران پیشنهاد داده‌اند که آمادگی دارند برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با غلطت کم را تحویل گرفته و اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده به ایران تحویل دهد.

این هفته هیات ایرانی با نمایندگان فرانسه، آمریکا و روسیه درباره چند و چون این پیشنهاد مذاکره کرد. با این حال ایران هنوز توافق نهایی خود را با این پیشنهاد اعلام نکرده است.
XS
SM
MD
LG