لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

«روزی خواهیم شنید که اسرائیل به ایران حمله کرده است»


رییس جمهوری فرانسه می گوید که ایران وارد یک قمار خطرناک شده است.(عکس: AFP)
رییس جمهوری فرانسه می گوید که ایران وارد یک قمار خطرناک شده است.(عکس: AFP)

نيکلا سرکوزی، رييس جهموری فرانسه به جمهوری اسلامی ايران هشدار داد که با ادامه تلاش هايش برای رسيدن به جنگ افزار هسته ای وارد يک «قمار خطرناک» می شود زيرا با اين کار خود را در معرض خطر حمله اسرائيل قرار می دهد.


آقای سرکوزی اين هشدار را روز پنجشنبه در دمشق، و در جريان نشست چهار جانبه ای با سران سوريه، قطر و ترکيه بيان کرد.


رييس جمهوری فرانسه گفت: به اعتقاد او، ايران در مسير دستيابی به بمب اتمی در طرح های هسته ای پيش می رود و برنامه های اتمی ايران ماهيت نظامی دارد.


وی افزود: «ايران با اين کار مخاطره ای بزرگ را برای خود می خرد.»


نيکلا سرکوزی در پايان مذاکرات رهبران اين چهار کشور در دمشق گفت: «اين امر مهم نيست که حمله احتمالی به ايران اقدامی خردمندانه است يا مشروعيت دارد يا نه، در هر حال عواقبی فاجعه بار خواهد داشت و ما بايد از وقوع چنين فاجعه ای جلوگيری کنيم.»


رييس جمهوری فرانسه گفت: «يک روز بيدار خواهيم شد و خواهيم شنيد که اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران حمله کرده است، فارغ از اينکه چه کسی در اسرائيل نخست وزير است يا صحنه سياست اسرائيل چگونه است.»


آقای سرکوزی گفت: «به راستی در آن لحظه که با اين واقعيت روبرو شويم، چکار خواهيم کرد؟»


  • «يک روز بيدار خواهيم شد و خواهيم شنيد که اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران حمله کرده است، فارغ از اينکه چه کسی در اسرائيل نخست وزير است يا صحنه سياست اسرائيل چگونه است.»
رییس جمهوری فرانسه

جمهوری اسلامی ایران از سوی کشورهای غربی متهم شده که به دنبال تولید بمب اتمی است ولی تهران همواره این ادعا را رد کرده و هدف از این برنامه را، تولید برق عنوان کرده است.


کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک شامل اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل همراه با آلمان بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی به تهران ارائه کرده اند و از ایران خواسته اند تا در ازای آن غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


جمهوری اسلامی ایران هر گونه توقف در برنامه غنی سازی اورانیوم را که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد رد کرده است.


«تهدید صلح و ثبات جهان»


رييس جمهوری فرانسه بار ديگر تاکيد کرد که «ايران نبايد فعاليت های هسته ای از نوعی داشته باشد که موجب تهديد صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد.»


وی ابراز اطمينان کرد که «پايان راه برنامه های هسته ای ايران، رسيدن به بمب اتمی است.»


آقای سرکوزی بار ديگر از سوريه برای حل بحران هسته ای جمهوری اسلامی ايران درخواست «کمک» کرد و گفت: « به باور فرانسه، سوريه می تواند نقش مهمی در اين زمينه ايفا کند.»


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، روز چهارشنبه گفته بود که هر گونه حمله احتمالی به ايران «عواقبی فاجعه بار خواهد داشت و موثر هم نخواهد بود.»


پيشتر اعلام شده بود که آقای اسد در پی سفر ماه ژوئيه خود به فرانسه از سوی آن کشور ماموريت يافت که از سران تهران بخواهد از برنامه های هسته ای و غنی سازی اورانيوم دست بکشند.


بشار اسد هنگام اقامت در فرانسه تاييد کرد که اين پيام ها را به سران تهران خواهد رساند. رييس جمهوری فرانسه ماه گذشته در سفر به تهران با رهبران جمهوری اسلامی گفت و گو کرد.


جمهوری اسلامی ايران اين امر را که آقای اسد ميانجی جديد غرب در مذاکرات بر سر پرونده اتمی ايران بوده، رد کرد.


مسائل اتمی ايران در حالی در سفر نيکلا سرکوزی به سوریه مورد بحث قرار گرفته که سال گذشته در چنين روزهايی تاسيسات ناتمام سوريه که به گفته اسرائيل و آمريکا قرار بود به فعاليت های هسته ای سوريه اختصاص يابد، از سوی نيروی هوايی اسرائيل بمباران شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک ديپلمات فرانسوی که آقای سرکوزی را در سفر به دمشق همراهی می کند، با اشاره به حمله سال گذشته به سوريه، گفت: دمشق حمله اسرائيل را تجربه کرد و می داند که چه اتفاقی ممکن است برای ايران رخ دهد و بنابر اين، سوريه می تواند نقش پيام رسان به تهران را داشته باشد.


XS
SM
MD
LG