لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

«ایران از میزان فروش نفت خود می کاهد»


میدان نفتی در جنوب ایران (عکس: MEHR)
میدان نفتی در جنوب ایران (عکس: MEHR)

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از منابعی که نام‌شان را ذکر نکرده خبر داد که ایران در ماه جاری از میزان فروش نفت به دست‌کم دو مشتری آسیایی (خاور دور) خود تا ۱۴ درصد خواهد کاست. مشخص نیست منظور کدام دو مشتری‌ آسیایی است.


این نخستین بار در دست‌کم سه سال گذشته است که جمهوری اسلامی از فروش نفت به مشتریان آسیایی خود می کاهد و نشانه دیگری از این که اعضای سازمان اوپک به قول خود برای بزرگ‌ترین میزان کاهش در تولید نفت وفادارند.


برخی از اعضا و تحلیل‌گران سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در گذشته نسبت به وفاداری ایران به پیمان‌های کاهش تولید ابراز شک و تردید کرده بودند.



به گفته این عده، ایران به جای این که مانند اغلب تولیدکنندگان نفت در خلیج فارس به شکل شفاف از میزان نفت فروخته‌شده به مشتریان درازمدت خود بکاهد، معمولا فقط از فروش نقدی نفت خام خود می‌کاهد.


حال دو مشتری کوچک اما قدیمی ایران که حدود ۶۰ هزار بشکه در روز از ایران نفت خام خریداری می‌کنند اعلام کرده‌اند که ایران از میزان نفت دریافتی آنها می‌کاهد.


به گفته منابع رویترز، این کاهش فروش شامل نفت سبک و سنگین و نفت فروزان ایران خواهد بود.


در عین حال شش خریدار دیگر نفت ایران که در مجموع روزانه ۴۳۵ هزار بشکه از ایران نفت خریداری می‌کنند گفته‌اند که هنوز از ایران ابلاغیه‌ای در این مورد دریافت نکرده‌اند.


جمهوری اسلامی هفته گذشته اعلام کرد که از آغاز ژانویه به میزان ۵۴۵ هزار بشکه در روز از تولید خود خواهد کاست تا از تصمیم سازمان اوپک برای کاهش ۲/۲ میلیون بشکه‌ای در روز پیروی کرده باشد.


کشورهای توليد کننده نفت عضو سازمان اوپک اواخر آذرماه تصميم گرفتند دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه از توليد روزانه خود را کاهش دهند .


کشورهای توليد کننده نفت عضو سازمان اوپک اواخر آذرماه تصميم گرفتند دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه از توليد روزانه خود را کاهش دهند . این بزرگ ‌ ترين کاهش توليد اوپک از زمان تاسيس اين سازمان در دهه ۱۹۶۰ بود.


آخرين کاهش عمده اين سازمان در سال ۱۹۹۹ بود که بيش از يک ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه از توليد نفت خام خود کاست.


اوپک در سپتامبر سال ۲۰۰۸ نیز در واکنش بحران مالی جهانی حدود يک و نيم ميليون بشکه نفت از توليد خود را کاهش داد، ولی اين کاهش مانع سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی نشد.


ایران نفت خام ترش و سنگین میدان‌های نوروز و سروش را در بازار نقدی می‌فروشد و نفت سبک و سنگین ایران و فروزان را به صورت قراردادی به فروش می‌رساند.
XS
SM
MD
LG