لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

طرح «قطع رابطه کامل» ایران با بریتانیا از برنامه کار مجلس کنار رفت


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
در پی تذکر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در روز چهارشنبه، طرح یک فوریتی الزام دولت جمهوری اسلامی برای قطع رابطه کامل با بریتانیا برای بررسی به این کمیسیون ارجاع داده و «عملا از دستور کار مجلس خارج شد». علاء‌الدین بروجردی این طرح را «شتاب‌زده» خوانده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، طرح یک فوریتی الزام دولت محمود احمدی‌نژاد برای قطع رابطه کامل با دولت بریتانیا صبح روز چهارشنبه با امضای ۳۵ نماینده جناح اکثریت در دستور کار مجلس قرار گرفته بود.

به گفته خبرگزاری رویترز، رادیوی دولتی ایران تعداد نمایندگان امضاکننده این طرح را ۴۰ نفر اعلام کرده است.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در جلسه امروز مجلس ضمن ابراز بی‌اطلاعی از وجود این طرح قطع رابطه همه‌جانبه با دولت بریتانیا را «کاری شتاب‌زده» دانسته است.

آقای بروجردی در صحن مجلس چنین تذکر داده است که «این طرح باید کارشناسی شده و مبتنی بر منافع ملی باشد».

طرح قطع رابطه کامل با دولت بریتانیا در حالی در مجلس ایران مطرح شده و کنار گذاشته شده است که به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این اقدام اصلا در دستور کار دولت محمود احمدی‌نژاد نیست.

خبرگزاری ایسنا به نقل از کاظم جلالی می‌گوید که سخنگوی وزارت خارجه ایران در دیدار خود با اعضای این کمیسیون اعلام کرده است که «اصلا موضوع کاهش روابط با انگلیس در دستور کار وزارت خارجه نیست».

آقای جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، در واکنشی منفی به سخنان سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت: «این که برخی مسئولان صرفا در قالب کلماتی سیاسی از محدود کردن روابط با دولت انگلیس صحبت می‌کنند چه اثری دارد.»

پس از انتقاد وزیر امور خارجه بریتانیا از خشونت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نسبت به مخالفان دولت در ایران و کشته شدن هشت تن در درگیری‌های روز عاشورای تهران، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، بریتانیا را تهدید کرد که ایران با «تودهنی» به این کشور پاسخ خواهد داد.

کاظم جلالی با اشاره به این که کمیسیون امنیت ملی مجلس «مدتی است» موضوع کاهش روابط با بریتانیا را با مسئولان وزارت خارجه ایران در میان گذاشته این طور تذکر داد که «صرف این که برخی از آقازاده‌ها در انگلیس به سر می‌برند یا برخی مشغول تحصیل در این کشورند نمی‌شود با موضوع برخورد کرد.»

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفته است که تنظیم و ارائه چنین طرحی «اشکالی ندارد» و مسئله فقط در فوریت آن است.

طبق طرح الزام دولت ایران به قطع رابطه کامل با دولت بریتانیا، دولت ایران موظف است همزمان با توقف ارتباطات سیاسی «دعاوی خود مبنی بر زیان‌های مادی و معنوی [بریتانیا] به ملت ایران در سالیان گذشته را دنبال کند».

از هفت ماه پیش که اعتراضات مردم ایران نسبت به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی آغاز شد،‌ مقامات ایران بارها دولت‌های غربی از جمله بریتانیا را به دامن زدن به این اعتراضات و دسیسه‌چینی برای «انقلاب‌های مخملی و رنگی» در ایران متهم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG