لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

وزارت خارجه ایران سفیر بریتانیا را احضار کرد


در حالی که وزیر امور خارجه ایران از دولت‌های بریتانیا و ایالات متحده به سبب حمایت آنها از معترضان به نتایج انتخابات به‌شدت انتقاد کرده است، سخنگوی وزارت خارجه ایران با متهم کردن کشورهای غربی به حمایت از «آشوبگران» از احضار سفیر بریتانیا در تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در تهران، «برخی کشورهای غربی» را به «حمایت از آشوبگران» متهم کرده و اظهار داشت: «برخی کشورها حمایت از آشوبگران رابه همکاری با یک ملت ترجیح داده‌اند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های حامی دولت محمود احمدی‌نژاد معمولاً از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران با عنوان «آشوبگر» یاد می‌کنند.

سخنگوی وزرات امور خارجه ایران همچنین از احضار سفیر بریتانیا در تهران در ارتباط با رویدادهای اخیر در ایران خبر داده است.

روز یک‌شنبه و همزمان با برگزاری مراسم سنتی عزاداری عاشورا، معترضان به نتایج انتخابات در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران به خیابان‌ها ریخته و اعتراض‌های خود را پی گرفتند.

این اعتراض‌ها به دنبال مداخله نیروهای امنیتی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد و در جریان آن چندین نفر کشته و زخمی و نیز صدها نفر دیگر بازداشت شدند.

به دنبال رویدادهای خونین روز عاشورا در ایران، کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا با محکوم کردن سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند به خواسته‌های معترضان احترام بگذارند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران موضع‌گیری کشورهای غربی در این زمینه را «دخالت در امور داخلی ایران» خوانده و با «آشوبگر» دانستن معترضان گفته است: «اگر کشورهایی در جهت حمایت از این آشوبگری‌ها و مداخلات اقدام کنند ما این اقدام را مداخله در امور داخلی کشور خود می‌دانیم و آن را به‌شدت محکوم می‌کنیم، چرا که این اقدام مخالف ارزش‌ها و اصول رایج در همه کشورهاست.»

در همین حال منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه با متهم کردن «برخی کشورها به مداخله در امور داخلی ایران» بریتانیا را تهدید کرد که «اگر انگلیس دست از یاوه‌گویی‌های خود برندارد تودهنی خواهد خورد».

به نظر می‌رسد این سخنان در واکنش به اظهارات دیوید میلی‌بند، وزیر امور خارجه بریتانیا، مطرح می‌شود که روز دوشنبه در واکنش به وقایع روز عاشورا در ایران از «شجاعت عظیم» هواداران جنبش اعتراضى در ایران ستایش كرده بود.

آقاى میلی‌بند همچنین اقدام نیروهاى امنیتى در سركوب تظاهركنندگان ایرانى را «بسیار ناراحت‌کننده» توصیف كرده و گفته بود: «مرگ دردناک معترضان در ایران بار دیگر نشان مى‌دهد كه رژیم ایران چگونه با اعتراض‌ها برخورد مى‌كند.»

این در حالی است که منوچهر متکی درباره رویدادهای خونین روز عاشورا گفته است: «آن چه در روز عاشورا اتفاق افتاد به صورت پراکنده، اما هدایت شده بود و حاکی از این مسئله بود که برخی نمی‌خواهند به نتیجه دموکراسی تمکین کنند.»

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز روز دوشنبه به سرکوب مردم در ایران واکنش نشان داد و ضمن آن که خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شد، خطاب به مخالفان دولت ایران گفت که «تاریخ با شماست».

در همین حال علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در واکنش به سخنان آقای اوباما روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس اظهار داشت: «ستایش‌های شما از این گروه هم آبروی شما را می‌برد و هم پس‌زمینه این عده ضددین را بهتر نشان می‌دهد.»
XS
SM
MD
LG