لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

شيرين عبادی جايزه‌ «انجمن جهانی دموکراسی» را دریافت کرد


شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳
شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳
شیرین عبادی، حقوقدان، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳، روز پنج‌شنبه، سی‌ام اردیبهشت‌ماه، جایزه انجمن جهانی دموکراسی در شهر بن آلمان را دریافت و آن را به جعفر پناهی و محمد نوری‌زاد که در زندان اوین محبوس‌اند تقدیم کرد.

حدود سه ماه پیش هیأت داوران «انجمن جهانی جایزه دموکراسی» نام شیرین عبادی را به عنوان برنده این جایزه اعلام کرد. مراسم رسمی اهدای این جایزه در سی‌ام اردیبهشت در سالن ردوت شهر بن برگزار شد.



اریک بترمان، رئیس انجمن جهانی جایزه دموکراسی، در مراسم اهدای این جایزه گفت: «خانم عبادی با این که همواره و به‌ویژه در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری با آزار و اذیت‌های فراوانی روبه‌رو بوده، هرگز از تلاش برای هدف انسانی خود در تحقق دموکراسی در ایران دست برنداشته است.»

وی همچنین افزود: «این جایزه به معنای ابراز همبستگی آزادی‌خواهان جهان با مردم ایران است.»

شیرین عبادی پس از دریافت جایزه در سخنانی افتخار این جایزه را از آن کسانی دانست که «در سالیان اخیر و به‌ویژه در یک سال گذشته با تمام توان برای پیشبرد دموکراسی در ایران فعالیت کردند و بهای آن را نیز با جان خود پرداختند».

وی در ادامه جایزه‌اش را به محمد نوری‌زاد و جعفر پناهی، دو فیلمساز دربند ایرانی، اهدا کرد و گفت: «من از این فرصت استفاده می‌کنم و از آقای پناهی خواهش می‌کنم که به اعتصاب غذای خود پایان دهد تا بتواند با جسمی سالم به مبارزاتش ادامه دهد.»

شیرین عبادی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش جنبش سبز را متشکل از انبوه مردم با گرایش‌ها و عقاید گوناگون دانست که همگی هدف‌شان نیل به دموکراسی است. وی افزود: «مردمی که با این فداکاری و صمیمیت متحد شوند حتما پیروز خواهند شد.»

وی همچنین دقایقی پیش از دریافت جایزه، در مصاحبه با رادیوفردا، گفت: «جنبش سبز علی‌رغم سرکوب‌ها و خشونت‌های دولتی کماکان راه خودش را ادامه می‌دهد و روز به روز گسترش پیدا می‌کند.»

وی همچنین در این مصاحبه دلیل قوت و نیرومندی جنبش را در ساختار افقی و شبکه‌ای جنبش دانست: «این جنبش مثل یک حزب تأسیس نشده است که یک یا چند نفر به عنوان رهبر در بالا باشند و به مردم بگویند چه بکنند.»

عبادی در ادامه سخنرانی خود در شهر بن نیز به وقایع پس از انتخابات اشاره کرد: «میلیون‌ها نفر از مردم با استفاده از حقی که قانون اساسی برای آنها مقرر داشته است برای اعلام اعتراض خود به شکل مسالمت‌آمیز در خیابان‌ها راه‌پیمایی کردند. اما جواب آنها گلوله بود و اعدام و زندان و متاسفانه این برخورد غیرقانونی و خشن تاکنون ادامه یافته است.»

جایزه جهانی دموکراسی حد‌اقل هر دو سال یک بار به یک فعال عرصه دموکراسی اهدا می‌شود.

سال گذشته واتسلاو هاول، از مبارزان دموکراسی‌خواه جمهوری چک و رئیس جمهور پیشین این کشور، به عنوان اولین برنده این جایزه انتخاب شد.
XS
SM
MD
LG