لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

خاتمی: در گزارش کمیته مجلس بسیاری از واقعیت‌ها بیان نشد


سید محمد خاتمی
سید محمد خاتمی
محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران و حامی میرحسین موسوی در انتخابات اخیر، روز سه‌شنبه در سخنانی با اشاره به گزارش کمیته ویژه مجلس از حوادث پس از انتخابات آن را «سندی تاسف‌بار... از یک فاجعه» خواند و اشاره کرد که در این گزارش «بسیاری از واقعیت‌ها بیان نشده» است.

محمد خاتمی در سخنان خود که در جمع ۵۰ تن از بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسی پس از انتخابات ایراد کرد گفت: «لابد ملاحظاتی بوده و بسیاری از واقعیت‌ها بیان نشده، ولی همین اندازه کافی است که پشت همه... را بلرزاند.»

کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی در گزارش خود از حوادث پس از انتخابات که یک‌شنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس ارائه شد تأکید کرده است که انتقال بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر به بازداشتگاه کهریزک با «دستور و اصرار» دادستان وقت تهران، سعید مرتضوی، صورت گرفته و دستگاه قضایی باید در این زمینه پاسخ‌گو باشد.

این گزارش تأکید می‌کند که بر اساس گفته مسئولان زندان اوین، این زندان آمادگی پذیرش بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر را داشته و ادعای انتقال بازداشت‌شدگان به کهریزک به دلیل فقدان جا در زندان اوین صحیح نیست.

سعید مرتضوى، دادستان پیشین عمومى و انقلاب تهران، روز شنبه گذشته در نامه‌اى خطاب به على لاریجانى، رئیس مجلس شوراى اسلامى، ضمن قانونى خواندن بازداشتگاه کهریزک ادعا کرد که نقشى در انتقال بازداشت‌شدگان رویدادهاى پس از انتخابات به این بازداشتگاه جنجالی نداشته و هنگام اعزام بازداشت‌شدگان به کهریزک در مرخصی بوده است.

رئیس دولت اصلاحات همچنین با اشاره به «عده قلیلی در هر دو جریان» که «می‌خواهند جو را رادیکال کنند» اعلام کرد که «شاهد بارقه‌هایی از عقلانیت و تدبیر هستیم»، اما ماهیت و نوع این «بارقه‌های عقلانیت و تدبیر» را مشخص نکرد.

بزرگ‌ترین حامی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر با اشاره به دولت محمود احمدی‌نژاد گفت: «دروغ‌های بسیاری در این روزها گفته شده و وعده‌های بسیاری داده شده، اما مردم می‌بینند که تشکیلاتی که عهده‌دار امور آنان است کار چندانی انجام نداده و مشکل‌ساز نیز شده است.»

محمد خاتمی که خود از زمان آغاز اعتراضات مردم در ایران آماج حملات شدید حامیان محمود احمدی‌نژاد بوده همچنین با اشاره به آخرین بیانیه میرحسین موسوی آن را حاوی «خواسته‌های منطقی مردم و معترضان مدنی» خواند.

میرحسین موسوی در بیانیه شماره ۱۷ خود ضمن پیشنهاد ۵ راه حل برای خروج از وضع موجود گفت که تا مقامات جمهوری اسلامی وجود «بحران جدی» در کشور را به رسمیت نشناسند، «راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پیدا نخواهد شد».

آقای موسوی، رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه، که در کنار مهدی کروبی هم‌چنان از به رسمیت شناختن دولت او سر باز می‌زند در این بیانیه به عنوان اولین راه حل از آقای احمدی‌نژاد خواست که «مستقیما پاسخ‌گوی مشکلاتی باشد که برای کشور ایجاد کرده است».
XS
SM
MD
LG