لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

آمریکا: راه حل گفت‌وگو با ایران را دنبال می‌کنیم


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت دولت این کشور راه حل گفت‌وگو با تهران بر سر مسئله هسته‌ای و دیگر مسائل را صرف نظر از این که چه کسی رئیس جمهور آینده خواهد بود دنبال می‌کند.

هیلاری کلینتون به خبرنگاران گفت: «ما طبیعتاً در انتظار نتیجه این مسئله داخلی ایران هستیم، اما نیت ما این است که از هر موقعیتی در آینده [برای گفت‌وگو در مورد مسائل اصلی] ایران استفاده کنیم.»

از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری که باعث خشم حامیان میرحسین موسوی شده است، باراک اوباما و دیگر مقامات عالی‌رتبه دولت آمریکا تلاش کرده‌اند بی‌طرفی خود را حفظ کنند.

به رغم این تلاش‌های دولت آمریکا، تهران روز چهارشنبه ایالات متحده را به دخالت در امور کشور متهم کرد، اتهامی که مقامات دولت آمریکا همواره رد کرده‌اند.

وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در واکنش به «اظهارات مداخله‌جویانه برخی مقامات و رسانه‌های غربی» اشاره کرد که «برخی کشورها در برخوردی نسنجیده و گستاخانه از تجمعات غیرقانونی عده‌ای فرصت‌طلب» حمایت می‌کنند.

دولت نهم روز سه‌شنبه رسانه‌های خارجی مستقر در ایران را از پوشش خبری هر گونه تجمع و راه‌پیمایی که بدون مجوز وزارت کشور برگزار شود منع کرد، و در اقدامی بی‌سابقه آنها را به «تحریک ناآرامی‌ها در کشور» متهم کرد.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید آقای اوباما در عین حال که انتخابات ریاست جمهوری را مسئله داخلی ایران می‌داند،‌ همچنان از اصولی چون حق مردم برای راه‌پیمایی صلح‌آمیز دفاع می‌کند.

باراک اوباما در اولین واکنش خود به مسئله اعتراض مردم ایران به نتیجه انتخابات روز ۲۲ خردادماه اشاره کرد که اصولی چون آزادی بیان «حق جهان‌شمول و همگانی» تمام انسان‌هاست.

خانم کلینتون نیز در عین حال اشاره کرد که ایران نیز از نظر دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر سابقه درخشانی ندارد.

هیلاری کلینتون در عین حال گفت: «قصد ما ادامه تلاش برای مشارکت دادن ایران است، چون فکر می‌کنیم گفت‌وگو با ایران درباره مسائل مهمی چون برنامه هسته‌ای‌شان و حمایت آنها از تروریسم به نفع ایالات متحده و جامعه جهانی است.»

در حالی که دو کشور آمریکا و ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ کلیه روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند، به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس مقامات جمهوری اسلامی غالباً دشمنان داخلی خود را به «رابطه با آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی» متهم کرده‌اند
XS
SM
MD
LG