لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

ابراز نارضایتی استادان تربیت مدرس از ارعاب دانشگاهیان در نامه به رهبر ایران


اتاقی در یکی از خوابگاه‌های کوی دانشگاه پس از حمله نیروهای لباس‌شخصی
اتاقی در یکی از خوابگاه‌های کوی دانشگاه پس از حمله نیروهای لباس‌شخصی
بیش از صد استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران روز چهارشنبه در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای ضمن آن که از او خواسته‌اند با شیوه‌هایی مقابله کند که به دانشگاه‌های ایران ضربه می‌زند خواستار آزادی «دانشگاهیان بازداشت‌شده» از جمله دکتر علیرضا بهشتی و دکتر قربان بهزادیان‌نژاد شده‌اند.

پیش از انتشار این نامه، علیرضا بهشتی، فرزند آیت‌الله بهشتی و از مشاوران ارشد میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، که به دنبال حوادث انتخابات در دی‌ماه برای بار دوم دستگیر شده بود پس از یک حمله قلبی و بی‌توجهی مسئولان زندان به وضعیتش شامگاه سه‌شنبه از زندان آزاد شد.

در نامه ۱۱۶ استاد دانشگاه تربیت مدرس که در میان آنها نام معصومه ابتکار، معاون محمد خاتمی، و همین طور هاشم آغاجری، روشنفکر دینی، دیده می‌شود، به «رفتارهای نامتناسب» با سنت دانشگاه و «ورود نیروهایی که اغلب مسئولان دانشگاه‌ها از هویت آنان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند» اعتراض شده است.

امضاکنندگان این نامه خطاب به رهبر جمهوری اسلامی می‌گویند: «باید از نقش‌آفرینی افراطیون که به نظر نمی‌رسد دلسوز اسلام و کشور باشند جلوگیری به عمل آید و همه امور بر محور قانون اساسی تعریف گردد.»

در هشت ماهی که از آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و همین طور سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد می‌گذرد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی که هنوز آقای احمدی‌نژاد را به عنوان پیروز انتخابات نپذیرفته‌اند نیز در بیانیه‌های متعدد خود بر لزوم اجرای مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند.

۱۱۶ استاد دانشگاه تربیت مدرس در نامه خود همچنین از «دستگیری دانشجویان و اعضای هیات علمی در محیط دانشگاه» ابراز نگرانی کرده‌اند.

علیرضا بهشتی، مشاور ارشد میرحسین موسوی، از جمله استادانی است که گفته می‌شود سر کلاس درس خود در دانشگاه دستگیر و به زندان منتقل شده است.

علاوه بر این فشار بر استادان دانشگاه‌ها و دور جدید بازنشستگی اجباری استادان در دو ماه گذشته شدت گرفته است. براساس اخبار انتشار یافته، حمیدرضا برادران شرکا، محمد ستاری‌فر رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، علی صادق تهرانی، بهروز‌ هادی زنوز، محمود ختایی، صادق بختیاری، رضا عاصی و دکتر جهرمی‌، همگی از اعضای هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران در هفته‌های اخیر بازنشسته شده‌اند.

علاوه بر محمد ستاری‌فر، سایر استادان اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز غیر از بازنشستگی، ممنوع‌التدریس شده‌اند.

در نامه استادان تربیت مدرس خطاب به رهبر جمهوری اسلامی آمده است: «حاکم شدن فضای رعب و وحشت، نگرانی و تهدید اعضای هیئت علمی و دانشجویان به دستگیری و اخراج آثاری ویران‌کننده بر پیشرفت کشور خواهد داشت.»

از زمان اعلام نتیجه انتخابات در ایران تاکنون تعداد زیادی از استادان ایرانی و خارجی دانشگاه‌های ایران و سراسر جهان به برخوردها و سرکوب مردم و دانشجویان در هشت ماهه اخیر اعتراض کرده و از حکومت جمهوری اسلامی خواسته‌اند که در سیاست‌های خود تغییر اساسی ایجاد کند.

از جمله ۵۶ استاد دانشگاه علم و صنعت در اواخر دی‌ماه در نامه‌ای سرگشاده به ریاست این دانشگاه به احضارهای گسترده دانشجويان به کميته انضباطی و نيز ورود غيرقانونی «افراد غيردانشگاهی» به دانشگاه علم و صنعت اعتراض کرده بودند.
XS
SM
MD
LG