لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

گاردین: ایران کلاهک هسته‌ای پیشرفته آزمایش کرده است


تصویر شبکه العالم از آزمایش موشکی ایران در سال ۲۰۰۸ (تزیینی)
تصویر شبکه العالم از آزمایش موشکی ایران در سال ۲۰۰۸ (تزیینی)
روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمهوری اسلامی خواسته است درباره شواهدی توضیح دهد که دال بر آزمایش یک کلاهک هسته‌ای پیشرفته هستند.

روزنامه گاردین در گزارش اختصاصی خود که روز جمعه به چاپ رسید به «مدرکی منتشرنشده» استناد می‌کند که جزء پرونده‌ای است که آژانس انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران تهیه کرده است.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین اتریش است در ماه سپتامبر گفته بود که هیچ مدرکی ندارد که نشان دهد جمهوری اسلامی برنامه‌ای پنهان برای ساخت بمب اتمی دارد یا داشته است.

بر اساس این مدرک که در اختیار روزنامه گاردین قرار گرفته است، دانشمندان ایرانی به احتمال زیاد ابزار پیشرفته «انفجار درونی دومرحله‌ای» را آزمایش کرده‌اند که راه را برای تولید کلاهک‌های هسته‌ای کوچک‌تر و ساده‌تر از مدل‌های قدیمی هموار می‌کند.

روزنامه گاردین می‌گوید که این تکنولوژی قطر کلاهک را کاهش می‌دهد و کار سوار کردن آن بر موشک را آسان‌تر می‌کند.

به گزارش این روزنامه، حتی وجود تکنولوژی «انفجار درونی دومرحله‌ای» در بریتانیا و ایالات متحده رسما محرمانه است و در آمریکا حرف زدن از آن برای مقامات آمریکایی یا کارشناسان هسته‌ای که برای دولت کار کرده‌اند جرم محسوب می‌شود.

جیمز اکتن، کارشناس بریتانیایی تسلیحات اتمی در موسسه صلح بین‌المللی کارنگی، به روزنامه گاردین گفته است: «قابل توجه است که ایران پیش از کامل کردن گام اول به سراغ گام‌های چهارم یا پنجم رفته است... شروع کردن با طرح‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر بیانگر جاه‌طلبی فنی آنهاست.»

افشای این مدرک «پیشتر منتشرنشده» در زمانی صورت می‌گیرد که تنش میان جمهوری اسلامی و کشورهای طرف مذاکره آن و در راس آنها ایالات متحده رو به افزایش است.

تهران تاکنون به پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای که آژانس انرژی اتمی در پایان مذاکرات وین، اتریش، به ایران و سه کشور آمریکا و روسیه و فرانسه تحویل داد عملا پاسخ منفی داده و خواستار تغییرات اساسی در آن شده است.

این در حالی است که مقامات غربی، از جمله هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در برابر این خواسته ایران مقاومت کرده و چندین بار گفته‌اند که «این پیشنهاد هیچ تغییری نخواهد کرد».

بر اساس پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نزدیک به سه هفته پیش و در قالب پیش‌نویس توافق‌نامه وین به ایران ارائه شد، تهران باید حدود سه‌چهارم از ۱۵۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل بگیرد.

از سوی دیگر محمد البرادعى، مديركل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، نیز روز چهارشنبه بار ديگر اعلام كرد كه بازرسان آژانس در بازرسى اخير خود از مركز جديد غنى‌سازى اورانيوم در نزدیکی قم هيچ علائم نگران‌كننده‌اى به دست نياورده‌اند.

دو سال پیش نیز گزارش یک سازمان اطلاعاتی ملی آمریکا حاکی از آن بود که تهران چند سال بر روی طراحی کلاهک هسته‌ای کار کرده، اما احتمالا در سال ۲۰۰۳ یعنی زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی این تحقیقات را متوقف کرده است.

در همین حال روزنامه گاردین از قول مقامات بریتانیایی و فرانسوی و آلمانی می‌گوید که به باور آنها این تحقیقات ایران پس از سال ۲۰۰۳ نیز ادامه یافته و احتمالا هنوز هم ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG