لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

ارتش عراق ۷۳ مظنون به شورش را دستگیر کرد


ارتش عراق تسلیحات کشف شده را به نمایش گذاشته است.
ارتش عراق تسلیحات کشف شده را به نمایش گذاشته است.

مقام های عراقی اعلام کردند که در دو عمليات جداگانه در شمال و جنوب بغداد، روز پنچ شنبه اول اکتبر، ۷۳ مظنون شورشی توسط سربازان عراقی دستگير شده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه اين دو عمليات در سه روز گذشته در دو شهر جبالا در جنوب و حمرين در شمال بغداد و در نزديکی مرز ايران روی داد.


به گفته مقامات رسمی ۳۴ مظنون در شهر جبلا و ۳۹ نفر در منطقه حمرين دستگير شده اند.


در شهر حمرين سربازان عراقی شش خودرو که به گفته آنها تله های انفجاری بوده و يک بيمارستان که در اختيار شورشيان قرار داشت را منفجر کردند.


در همين حال مقامات رسمی عراق در بيانيه ای ديگر، از دستگيری ۱۲ مظنون به شورش از عملياتی که صبح روز پنج شنبه صورت گرفته خبردادند.


در همين حال روز پنج شنبه ارتش آمريکا اعلام کرد که يک انبار اسلحه و تجهيزات جنگی را در روستای تورکی در ۷۰ کيلومتری شمال بغداد کشف کرده است.


اين انبار ذخيره اسلحه روز دوشنبه کشف شده و در آن چندين موشک، نارنجک و خمپاره وجود داشته است.


محدودیت برای پیمانکاران خارجی


همچنین در تحولی دیگر روز چهارشنبه اعلام شد که کاخ سفيد و وزارت امور خارجه آمريکا ، توافق کردند مقررات سخت تری در مورد پيمانکاران خصوصی امنيتی در عراق اعمال شود.

پيشنهاد در مورد سخت تر کردن مقررات شرکتهای امنيتی، در پی آن انجام می گيرد، که ماه گذشته ۱۷ عراقی توسط ماموران امنيتی شرکت آمريکايی بلک واتر کشته شدند و سپس، دولت آمريکا تحقيقاتی را در مورد اين اتفاق به اجرا گذاشت.

وزارت امور خارجه آمريکا در مورد تغييرات جديد گفت که شرکت های خصوصی امنيتی قرار نيست تحت فرماندهی ارتش آمريکا قرار گيرند.

هرچند شرکت بلک واتر، اعلام کرده است، ماموران امنيتی اين شرکت، در جريان تير اندازی ۱۶ سپتامبر ماه گذشته قانونی عمل کرده اند ، دولت عراق می گويد ماموران اين شرکت عمدا ۱۷ شهروند عراقی را هدف قرار داده اند.

روز سه شنبه دولت عراق، قانونی را تصويب کرده که بر اساس آن مصونيت حقوقی شرکت های امنيتی خارجی که در عراق فعاليت می کنند، لغو می شود.

بر اساس اين قانون، تمامی شرکت های خصوصی که در عراق فعاليت های حفاظتی و امنيتی انجام می دهند، بايد از قوانين داخلی عراق تبعيت کنند.

انتظارمی رود اين قانون در پارلمان عراق تصويب شود.

عراق می گويد نزديک به ۱۸۰ پيمانکار امنيتی آمريکايی و اروپايی با حدود ۵۰ هزار کارمند در حال حاضر در عراق فعاليت می کنند.


XS
SM
MD
LG