لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

کفش‌پران عراقی از سوئیس تقاضای پناهندگی می‌کند


منتظر الزیدی
منتظر الزیدی
خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از روزنامه‌ای سوئیسی گفت منتظر الزیدی، خبرنگار عراقی که ماه گذشته به طرف جرج بوش کفش پرت کرد، قصد دارد از کشور سوئیس تقاضای پناهندگی کند.

مورو پوجا، وکیل اهل شهر ژنو، به روزنامه «لا تریبون دو ژنو» گفت خانواده این خبرنگار از طریق صلیب سرخ با او تماس گرفته و او قرار است این هفته «در نامه‌ای به وزارت خارجه تقاضا کنم به او پناهندگی بدهند».

به گفته این وکیل سوئیسی، کشور سوئیس می‌تواند «بدون موضع گرفتن له یا علیه حمله آمریکا به عراق» به منتظر الزیدی پناهندگی بدهد.

منتظر الزیدی، خبرنگار ۲۹ ساله شبکه‌ تلویزیونی البغدادیه،‌ در ۲۴ آذرماه در جریان آخرین سفر جرج بوش به عراق در مقام رئیس جمهور ایالات متحده و در نشستی خبری کفش‌هایش را به طرف او پرت کرد و بلافاصله به شهرتی جهانی رسید.

او پس از این کار که در فرهنگ عرب یکی از بدترین توهین‌ها به شمار می‌رود جرج بوش را «سگ» خواند.

لحظه پرتاب کفش در رسانه‌های جهانی بازتابی گسترده پیدا کرد


دولت عراق دربيانيه‌ای اين اتفاق را «شرم‌آور» خواند و گفت که «آن چه در نشست خبری اتفاق افتاد وجهه خبرنگاران عراقی و به طور کلی رسانه‌های عراق را خدشه‌دار کرده است».

آقای الزیدی در ابتدا قرار بود اواسط دی‌ماه در دادگاه مرکزی جنایی عراق حاضر شود، اما دادگاه بعدا محاکمه او را به تعویق انداخت.

منتظر الزیدی به اتهام «تعرض به یک رئیس دولت خارجی در جریان دیداری رسمی» محاکمه خواهد شد و در صورت محکوم شدن تا ۱۵ سال حبس در انتظار او خواهد بود.

مورو پوجا، وکیل سوئیسی، می‌گوید با وجود حمایت اکثر عراقی‌ها از عمل منتظر الزیدی او «دیگر نمی‌تواند بدون فشار زیاد به کار خبرنگاری ادامه دهد».

به گفته این وکیل سوئیسی، آقای الزیدی پس از اقامت گزیدن در ژنو «می‌تواند به عنوان خبرنگار در سازمان ملل کار کند».

مقر اروپایی سازمان ملل در شهر ژنو واقع است.
با این که جرج بوش در نشست خبری سرش را دزدید و کفش‌ها به او اصابت نکرد،‌ اغلب مردم در جهان عرب عمل این خبرنگار عراقی را به عنوان بهترین هدیه خداحافظی برای جرج بوش ستودند.
XS
SM
MD
LG