لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

اوباما و نتانیاهو پشت درهای بسته دیدار می‌کنند


مقامات اسرائیل دیدار روز دوشنبه کلینتون و نتانیاهو را «دوستانه» توصیف کرده‌اند.
مقامات اسرائیل دیدار روز دوشنبه کلینتون و نتانیاهو را «دوستانه» توصیف کرده‌اند.
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، سه‌شنبه بعدازظهر با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پشت درهای بسته و دور از چشم خبرنگاران دیدار می‌کند. این نخستین دیدار رهبران دو کشور از زمان بروز اختلاف میان آنها بر سر شهرک‌سازی یهودیان در بیت‌المقدس شرقی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دیدار رهبران دو کشور ایالات متحده و اسرائیل پشت درهای بسته را نشانه آن می‌داند که اختلاف میان آنها هنوز به طور کامل حل نشده است.

این اختلاف میان دو متحد بسیار نزدیک، آمریکا و اسرائیل، زمانی بروز کرد که اسرائیل درست در زمان دیدار جو بایدن، معاون آقای اوباما، از این کشور آغاز دور تازه‌ای از خانه‌سازی در شهر اورشلیم، بیت‌المقدس، را اعلام کرد.

گرچه باراک اوباما خود چندان وارد دعوای دو کشور نشده و تنها با اشاره از آن یاد کرده است، اعلام خبر ساخت خانه‌های تازه یهودیان در بیت‌المقدس شرقی که قرار است پایتخت آینده فلسطینی‌ها باشد انتقاداتی چنان تند از سوی اعضای دولت آقای اوباما را به همراه داشت که همگان آن را کم‌سابقه خوانده‌اند.

در این میان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، و بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در عین حال که اشاره کردند این اختلاف را پشت سر گذاشته‌اند بار دیگر نظراتی دوگانه درباره خانه سازی یهودیان در این بخش از شهر اورشلیم ابراز داشتند.

خانم کلینتون در برابر اعضای سازمان ای‌پک، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین لابی حامی اسرائیل در آمریکا، بار دیگر با دیدی انتقادی اشاره کرد که خط مشی تحریک‌آمیز اسرائیل در مناطق مورد ادعای فلسطینی‌ها در درازمدت به نفع اسرائیل نیست و به اعتبار آمریکا به عنوان میانجی در این قضیه لطمه می‌زند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ساخت و ساز تازه در بیت‌المقدس شرقی یا کرانه باختری به اعتماد متقابل لطمه می‌زند و گفت‌وگوها را که اولین قدم برای رسیدن به توافق بین دو طرف است به خطر می‌اندازد.»

در مقابل بنیامین نتانیاهو در همین سازمان ای‌پک، کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل، در برابر حدود هشت هزار فعال حامی اسرائیل بار دیگر تکرار کرد که دیدگاه او همان است که بود:‌ خانه‌سازی در هر نقطه‌ای از اورشلیم حق اسرائیل است.

آقای نتانیاهو در جمع حامیان آمریکایی و پروپاقرص خود گفت: «اورشلیم پروژه خانه‌سازی نیست، پایتخت ماست و در هر توافق صلحی هم جزیی از اسرائیل باقی خواهد ماند.»

با این حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نظر می‌رسد دو طرف با وجود اختلاف بر سر خانه‌سازی در بیت‌المقدس شرقی بر این عقیده‌اند که نباید گذاشت این عدم توافق بار دیگر مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را به تعویق بیندازد.

در همین زمینه وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که هدف اصلی «حرکت هر چه سریع‌تر به سوی مذاکرات مستقیم است».
XS
SM
MD
LG