لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه دو کشته بر جای گذاشت


حمله هوایی اسرائیل به شهر رفح در نوار غزه در نزدیکی مرز مصر
حمله هوایی اسرائیل به شهر رفح در نوار غزه در نزدیکی مرز مصر
تازه‌ترین حمله هوایی ارتش اسرائیل به باریکه غزه دو کشته و چند زخمی بر جای نهاده است. شمار مجروحین در گزارش‌های مختلف تا هشت نفر نیز اعلام شده است.

به گفته ارتش اسرائیل، این حملات واکنشی از سوی اسرائیل به تعرض گسترده راکتی بود که در طول روز پنج‌شنبه علیه این کشور صورت گرفت. در این روز، هفده خمپاره و دست‌کم یک راکت از سوی نیروهای مسلح فلسطینی به جنوب اسرائیل شلیک شده بود.

در یک سال اخیر این نخستین بار بود که شهر غزه مورد حمله قرار گرفته است، اما از شب سال نو میلادی تاکنون دو حمله هوایی دیگر نیز از سوی اسرائیل علیه دو نقطه دیگر در باریکه غزه انجام شده است.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین اعلام کردند که در بمباران شامگاه پنج‌شنبه یک کارگاه مهمات‌سازی متعلق به تشکل‌های مسلح فلسطینی در شهر غزه هدف جنگنده‌های اسرائیل قرار گرفته است.

در همین حال حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد حمله به یک کارگاه را تایید کرد، اما اعلام کرد که این مکان متعلق به نیروهای جهاد اسلامی فلسطین بوده است.

نیروهای امنیتی حماس نیز مانع از رسیدن خبرنگاران و شاهدان به محل بمباران در شهر غزه شده‌اند.

اندکی بعد دو موشک از یک جنگنده اسرائیلی به نقطه‌ای در خان یونس در جنوب غزه اصابت کرد. سپس تونل‌های زیرزمینی در نزدیکی مرز غزه با مصر هدف قرار گرفت که کشته‌ها و زخمی‌های روز پنج‌شنبه حاصل حمله به این بخش بود.

در همین حال از حملات دیگری به چند نقطه مرزی غزه نیز خبر رسیده است.

ارتش اسرائیل عصر پنج‌شنبه یک و نیم میلیون اعلامیه را از طریق هوا بر روی مناطق مرزی غزه ریخت و از فلسطینی‌ها خواست از سی‌صد متری حصار مرزی به این حصار نزدیک‌تر نشوند.

«کمیته‌های مقاومت مردمی» یک تشکل مسلح فلسطینی با پذیرفتن مسئولیت حملات راکتی و خمپاره‌ای روز پنج‌شنبه به خاک اسرائیل اعلام کرد که «برای انتقام‌گیری از کشته شدن جهاد السمیری» دست به این اقدام زده است.

جهاد السمیری فرمانده «گردان ناصر صلاح‌الدین»، شاخه نظامی «کمیته‌های مقاومت مردمی» بود که سه‌شنبه شب در حمله هوایی ارتش اسرائیل همراه با یک فلسطینی دیگر کشته شد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که جهاد السمیری و گروهی از همدستانش سه‌شنبه در حال آماده کردن راکت برای حمله‌ای دیگر به اسرائیل بوده‌اند و پیش از آن که موفق به شلیک راکت شوند، جنگنده‌های اسرائیلی این گروه را هدف قرار داده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید از پس از عملیات «سرب مذاب»، بیش از ۱۳۰ فروند راکت و حدود ۹۰ خمپاره از غزه به سوی خاک اسرائیل پرتاب شده که اکثرا به دلیل اصابت به فضای باز مزارع و کشتزارها، بدون آسیب جانی و مالی بوده، اما روند عادی زندگی مردم را مختل کرده است.

مقامات امنیتی و نظامی اسرائیل تایید می‌کنند که سازمان حماس در یک سال اخیر سیاست «مهار حملات راکتی» را در پیش گرفته است.

حماس از تشکل‌های مسلح غزه خواسته است در مقطع کنونی از پرتاب راکت و خمپاره به اسرائیل خودداری کنند. اما برخی تشکل‌ها از این دستور حماس سرپیچی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG