لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

واکنش تند کارگردان حامی احمدی‌نژاد به نامه اعتراضی سینماگران


راه‌پیمایی اعتراضی مردم تهران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری
راه‌پیمایی اعتراضی مردم تهران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری
جمال شورجه، کارگردان و مشاور محمود احمدی‌نژاد در واکنش به بیانیه انتقادی ۱۲ کارگردان سرشناس ایرانی گفت: «من می‌دانم برخی از این افراد در بیانیه روز شنبه چند میلیارد تومان از دولت نهم پول گرفته‌اند.»

جمال شورجه در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، افزود: «برخی افراد با استدلال‌هایی در پی این هستند که ثابت کنند قانون اساسی در کشور اجرا نمی‌شود.»

۱۲ تن از کارگردانان سرشناس سينمای ايران روز شنبه در نامه‌ای به نمايندگان مجلس شورای اسلامی، با اعتراض به رخدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری، خواستار پاسخ‌گويی و موضع‌گيری نمايندگان مجلس در قبال اين رويدادها شدند.

رخشان بنی‌اعتماد، محمدرضا اصلاني، كامبوزيا پرتوي، كيومرث پوراحمد، كمال تبريزي، احمدرضا درويش، خسرو سينايي، كامران‌شيردل، رسول صدرعاملي، كيانوش عياري، اصغر فرهادي و مجيد مجيدي که همگی از نامزدی میرحسین موسوی یا مهدی کروبی در انتخابات حمایت کرده بودند امضاکنندگان این نامه سرگشاده بودند.

در اين نامه، با ذکر اصولی از قانون اساسی، از جمله به مسائلی مانند حق حاکميت ملت، آزادی، ممنوعيت تفتيش عقايد، آزادی مطبوعات، ممنوعيت سانسور، استراق سمع و تجسس و ضرورت قانونی بودن بازداشت‌ها، ممنوعيت شکنجه و آزادی تجمعات اشاره شده است.

در بخشی از اين نامه آمده است: «ما نگرانيم! ما تصويرگران آمال مردم ايران از کسانی که با سوگندشان پاي‌بندی به اصول قانون اساسی را ميثاق خود قرار داده‌اند سوال می‌‌کنيم که اصول مندرج در قانون اساسی با شرايط کنونی کشورمان ايران چه نسبتی دارد؟»

اما این نامه که با عنوان «ما نگرانیم» منتشر شد جمال شورجه، کارگردان فیلم‌های تبلیغاتی محمود احمدی‌نژاد را به واکنشی تند در برابر این سینماگران برجسته واداشت.

این کارگردان سینما گفت: «جالب است کسانی که پیش از این و به اعتراف خودشان، انواع قانون‌شکنی‌ها را در راستای توطئه علیه مردم، رهبری و حاکمیت ملی انجام داده‌اند حال معترض به عدم رعایت قانون اساسی هستند. وقتی کسانی قانون را رعایت نمی‌کنند چگونه می‌توانند دولت را به عدم رعایت قانون اساسی متهم کنند؟»

آقای شورجه توضیح نمی‌دهد که امضاکنندگان نامه در کجا به «قانون‌شکنی» اعتراف کرده‌اند.

کارگردان حامی رئیس دولت نهم با استناد به «اعترافات» محمدعلی ابطحی در دادگاه چند روز قبل افزود: «حقیقت این است که طرفداران نامزد شکست‌خورده با هزینه‌های هنگفتی که در انتخابات کردند شکست خوردند و مردم به احمدی‌نژاد رای دادند. مردم حق انتخاب دارند. به قول ابطحی که از طرفداران کروبی بود، تعداد معترضان در انتخابات به ۷۰۰ هزار نفر هم نمی‌رسد. این در حالی است که اختلاف آرا بیش از ۱۱میلیون نفر است».

مشاور هنری آقای احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: «این که برخی بگویند چون نامزد منتخب من رای نیاورده پس قانون اساسی اجرا نشده است دموکراسی من‌درآوردی است؛ دموکراسی حقیقی آن است که فردی از جنس مردم، خواب و خوراک را از خود و کابینه وزرایش بگیرد تا در وضعیت مردم تغییری ایجاد شود.»

این کارگردان سینما و تلویزیون خطاب به برخی از سینماگران گفت: «بهتر است این افراد بیش از این خود را مضحکه عام و خاص و برخی از سیاستمداران نکنند. من می‌دانم برخی از این افراد که نام‌شان در بین امضاکنندگان بیانیه روز شنبه دیده می‌شود چند میلیارد تومان از دولت نهم پول گرفته‌اند.»

جمال شورجه در ادامه یادآور شد: «این افراد نمک خوردند و نمکدان شکستند. برای رسیدن به اهداف خود از بودجه‌های دولتی استفاده کردند و امروز علیه دولت بیانیه صادر می‌کنند.»

سينماگران ايران که عمدتا از نامزدی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در جريان رقابت‌های انتخاباتی حمايت کرده بودند، پيش از اين و پس از اعلام نتايج انتخابات با انتشار نامه‌هايی نسبت به نحوه برخورد با معترضان به نتايج ابراز نگرانی و درباره پيامدهای آن هشدار داده بودند.
XS
SM
MD
LG