لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

احتمال از سرگیری مذاکرات هسته ای قوت گرفت


علی لاريجانی و خاوير سولانا، از زمان صدور قطعنامه دوم تحريم ايران از سوی شورای امنيت، سه بار با يکديگر، تلفنی مذاکره کرده اند.
علی لاريجانی و خاوير سولانا، از زمان صدور قطعنامه دوم تحريم ايران از سوی شورای امنيت، سه بار با يکديگر، تلفنی مذاکره کرده اند.

يکی از مقام های ارشد اتحاديه اروپا اعلام کرد که بعد از ديدار روز چهارشنبه هفته آينده، ميان مقام های ايرانی و اروپايی، «احتمالا» مشخص می شود که مذاکرات هسته ای با ايران از سر گرفته خواهد شد يا خير.


خبرگزاری ها روز جمعه گزارش دادند که قرار است روز چهارشنبه هفته آينده، علی لاريجانی، سرپرست هيئت مذاکره کننده ايران با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ديداری رسمی داشته باشد.


علی لاريجانی و خاوير سولانا، از زمان صدور قطعنامه دوم تحريم ايران از سوی شورای امنيت، سه بار با يکديگر، تلفنی مذاکره کرده اند و روز پنج شنبه هفته جاری، در آخرين مذاکره تلفنی خود به توافق رسيدند تا ديدار و مذاکرات حضوری داشته باشند.


خبرگزاری رويترز، گزارش داده است که علی لاريجانی، در مذاکره تلفنی گفته است که ايران، «همواره آماده است تا با سايرين مذاکره سازنده داشته باشد.»


بنا به اين گزارش وی تاکيد کرده است که ايران، از «حق خود مبنی بر دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای» صرف نظر نخواهد کرد.


همزمان، خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز به نقل از يک مقام ارشد اتحاديه اروپا که نامش فاش نشده، گزارش داده است که ديدار روز چهارشنبه دو مقام بلندپايه ايران و اتحاديه اروپا، می تواند با هدف از سرگيری «مذاکرات هسته ای با ايران»، انجام شود.


هنوز از جزييات ديدار پيش روی اين دو ديپلمات ارشد منتشر نشده است و محل اين ديدار نيز مشخص نيست.


ديدار روز چهارشنبه لاريجانی – سولانا، نخستين ديدار مقام های مذاکره کننده ايران با طرف اروپايی از ماه فوريه تا امروز است.


در اين مدت، مناقشه بازداشت ۱۵ نظامی بريتانيايی در آب های خليج فارس موجب شد تا برای مدتی، موضوع برنامه هسته ای ايران، زير سايه اين بحران قرار بگيرد.


XS
SM
MD
LG