لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

احمدی نژاد: برنامه هسته ای را ادامه می دهیم


اظهارات رييس جمهوری ايران درباره برنامه هسته ای تهران تازه ترين موضعگيری وی پس از اعلام جمهوری اسلامی مبنی بر دستيابی به توانايی توليد سوخت هسته ای در مقياس صنعتی است.
اظهارات رييس جمهوری ايران درباره برنامه هسته ای تهران تازه ترين موضعگيری وی پس از اعلام جمهوری اسلامی مبنی بر دستيابی به توانايی توليد سوخت هسته ای در مقياس صنعتی است.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز دوشنبه بار ديگر بر ادامه برنامه هسته ای ايران تاکيد کرد و گفت که ايران تا آخر بر سر حقوق هسته ای خود خواهد ايستاد.


آقای احمدی نژاد که به شيراز سفر کرده است، در سخنانی که تلويزيون دولتی ايران آن را پخش کرد، گفت:« ملت ايران برای کسب حق قانونی خود متحد ايستاده و سر سوزنی از حقوق هسته ای خود عقب نشينی نمی کند.»


وی با انتقاد از کشورهای غربی اظهار داشت:« ملت ايران يک دل و متحد ايستاده و تا تحقق همه حقوق هسته ای خود راه رسيدن به قله های کمال را با اقتدار طی خواهد کرد.»


اظهارات رييس جمهوری ايران درباره برنامه هسته ای تهران تازه ترين موضع گيری وی پس از اعلام خبر دستيابی به توانايی توليد سوخت هسته ای در مقياس صنعتی از سوی جمهوری اسلامی در هفته گذشته محسوب می شود.


این خبر با شک و تردیدهایی از سوی کشورهای مختلف و کارشناسان بین المللی روبرو شد و روز یکشنبه نیز محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که نمی تواند این ادعای محمود احمدی نژاد را بپذیرد که ایران به توانایی تولید سوخت هسته ای در مقیاس صنعتی دست یافته است.


شورای امنيت سازمان ملل با تصويب قطعنامه ۱۷۴۷ در ماه مارس، دو ماه به ايران فرصت داد تا تمام فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


کشورهای مختلف جهان نگران هستند که ايران در پوشش برنامه اتمی خود درصدد دستيابی به سلاح هسته ای باشد، اما ايران گفته است که در پی توليد انرژی با استفاده از نيروی اتم است.


محمد البرادعی نیز گفته است هرچند که مدرک قاطعی درباره نظامی بودن برنامه هسته ای به دست نیامده است و لی سه سال بازرسی های آژانس نیز نتوانسته است صلح آمیز بودن این برنامه را ثابت کند.


به رغم درخواست های جهانی از ايران برای تعليق فعاليت های هسته ای خود تا کسب اطمينان کامل از صلح آميز بودن اين برنامه، تهران همواره اين خواسته را رد کرده و گفته است به مسير طی شده ادامه خواهد داد.


کشورهای گروه پنج به علاوه يک که دربرگيرنده آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه و چين به همراه آلمان است از جمهوری اسلامی خواسته اند تا به پای ميز مذاکره بازگردد، ولی شرط آن را تعليق غنی سازی دانسته اند.


مقامات ايران اين شرط را رد کرده و خواستار انجام مذاکره همزمان با ادامه برنامه هسته ای تهران شده اند.


XS
SM
MD
LG