لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

کنسرت مک کارتنی در اسرائیل؛ به یاد گروه افسانه ای بیتلز


مک کارتنی اسطوره بیتلز ها را در اسرائیل زنده کرد.(عکس: AFP)
مک کارتنی اسطوره بیتلز ها را در اسرائیل زنده کرد.(عکس: AFP)


سرپل مک کارتنی، خواننده مشهور گروه بیتلز، با تاخیری چهل و چهار ساله در شامگاه پنج شنبه، بیست و پنجم سپتامبر، کنسرت بزرگ خود را در تل آویو برگزارکرد.


این «سلطان» ۶۶ ساله موسیقی با کلمات عبری «شانا تووا» (سال نو عبری مبارک) و کلمات عربی «رمضان الکریم» (به مناسبت شب جمعه پایانی ماه رمضان) همانند یک نوجوان کار خود روی صحنه ای با شکوه را آغاز کرد و ساعت ها ۵۰ هزار طرفدار اسرائیلی خود از نسل های مختلف را میخکوب نگه داشت.



کنسرت سر پل مک کارتنی در بخش «یهو شواع» در پارک عظیم «هیارکن» در تل آویو، در محوطه ای بسیار بزرگ اجرا شد.



در همین حال در کنار این صحنه و پیش از شروع کنسرت، در یکی از بزرگ ترین چادرهای جهان از میهمانان ویژه برنامه چون شخصیت های بانفوذ، مقامات، هنرپیشه ها، مانکن ها و خوانندگان با انواع خوراکی و نوشیدنی پذیرایی شد.



آماده کردن صحنه کنسرت چندین روز و با همکاری صدها نفرمتخصص به طول انجامیده بود. کارگردانان صحنه می گفتند، چنین تدارکات عظیمی برای یک کنسرت در اسرائیل کمتر سابقه داشته است، چون «برگزاری کنسرت هایی با این عظمت رویدادی هر روزه نیست.»



از چند هفته پیش که خبر قطعی کنسرت مک کارتنی در اسرائیل اعلام شد، بلیت ها، علیرغم قیمت بالا، تنها در عرض چند روز تمام شد.



بسیاری از مردم خود روزها در صف ایستادند تا شخصا بلیت بگیرند. بسیاری از آنها می گفتند که نمی توانند به خرید اینترنتی اعتماد کنند و می خواهند بلیت این کنسرت مهم را در دست لمس کنند و لذت ببرند.



روز کنسرت، شهرداری تل آویو برای تسهیل رفت و آمد مردم به کنسرت قطار ویژه ای تدارک دید، و بزرگراه «ایالون» که تل آویو را به شمال و جنوب وصل می کند، در بسیاری از مسیرهای نزدیک به محل پارک «هیارکن» بسته شد. این نوع تدابیر تنها هنگامی اجرا شده که میهمانانی مانند جرج بوش یا پاپ به اسرائیل آمده اند.



رویداد بزرگ هنری پنجشنبه شب اخبار اسرائیل را کاملا تحت الشعاع خود قرار داد و بیشترین توجه مردم و رسانه ها را به خود جلب کرد. حتی اخبار مربوط به تشکیل دولت جدید در برابر خبر حضور این «سلطان» موسیقی رنگ باخت.



آوازه گروه «بیتلز» در اسرائیل


از زمانی که آوازه گروه بیتلز از لیورپول انگلیس آغاز شد و در تمام دنیا پیچید، این نخستین باری است که مک کارتنی، تنها بازمانده این گروه، به اسرائیل آمده است.




تمامی کسانی که برای دیدار با مک کارتنی سه ساعت منتظر او شدند، افرادی میانسال بودند که عشق به بیتلز از ایام نوجوانی و جوانی در آنها ریشه کرده است.


در دهه شصت میلادی که گروه بیتلز در سراسر جهان شهرت یافت، جوانان اسرائیلی نیز به جنون بیتلز گرفتار شدند و سراپا مشتاق دیدن آنها بودند. اما تنها یک بار برای آنها برنامه ای برای حضور در اسرائیل ترتیب یافت که آن هم لغو شد.



مسوولان فرهنگی و آموزشی آن زمان در اسرائیل بر این باور بودند که نباید بگذارند جوانان اسرائیلی نیز مثل جوانان غربی رفتار کنند، شاید به این دلیل که اسرائیل درآن دوره با معضلات حاد سیاسی و نظامی روبه رو بود و هرلحظه بوی جنگ در فضا احساس می شد.



«رون پروس اور» در آن زمان نوجوان دانش آموزی بود که از لغو کنسرت بیتلز بسیار دلخور شد، و این احساس تا زمانی که اخیرا به مقام سفارت اسرائیل در بریتانیا رسید، او را رها نکرد.



او در یکی از اولین اقدامات خود پس از سفیر شدن در نامه ای به پل مک کارتنی نوشت که «کشور اسرائیل متاسف است که شما تاکنون در این کشور برنامه اجرا نکرده اید.» پس از ملاقاتی با مک کارتنی، او موافقت خود را برای اجرای کنسرت در اسرائیل اعلام کرد.



جان لنون، معروف ترین عضو گروه بیتلز، در سال ۱۹۸۰کشته شد. دفتر عمر جورج هریسون در سال ۲۰۰۱بسته شد، و اکنون از میان چهار عضو سرشناس بیتلز، پل مک کارتنی و رینگو استار باقی مانده اند.



مک کارتنی وقتی به اسرائیل آمد که این کشور خود را برای عید بزرگ «روش هشانا» آماده می کند. آمدن «سلطان» به حال و هوای عید افزود و همه را از نسل های مختلف خوشحال کرد. او از بالکن هتل برای دوستدارانش دست تکان داد، عینک آفتابی و کلاه نگذاشت و ادا و اطوار خاص ستارگان دنیای هنرغرب را نداشت.



تمامی کسانی که برای دیدار با او سه ساعت منتظر خروجش از هتل شدند، افرادی میانسال بودند که عشق به بیتلز از ایام نوجوانی و جوانی در آنها ریشه کرده است.



جوانانی که در محل هستند می گویند آمده اند امضای «سلطان» را روی آلبوم یا عکس های او بگیرند و آنها را به والدین خود که عاشق بیتلزند هدیه کنند.



یک جوان ۲۹ساله می گوید: پدرش عاشق ترانه «سلام، خداحافظ» مک کارتنی است و می خواهد با گرفتن امضای مک کارتنی روی آلبومی از ترانه های بیتلز، پدرش را که اکنون هم سن «سلطان» است خوشحال کند.



شمع هایی برای صلح


مک کارتنی با لباسی ساده و شلواری گشاد و خاکی رنگ از ساحل تل آویو دیدار کرد، و برای دیدار از اماکن مقدس نیز سفری چند ساعته به اورشلیم داشت.



اما سر راه، از کلیسای زادگاه عیسی مسیح در شهر «بیت لحم» در نزدیکی اورشلیم دیدار کرد. «سلطان» شمع هایی «برای صلح» در کلیسا روشن کرد و گفت: «چیزی که همه به آن نیاز داریم صلح در این بخش از جهان است. دو کشور اسرائیل و فلسطین باید درجوار یکدیگر برقرار باشند.»



در سال های اخیر برگزاری کنسرت های عظیم خوانندگان فوق ستاره در اسرائیل به دلیل برخی مشکلات سیاسی امکان پذیر نبوده است.



سازمان حماس و برخی از گروه های ستیزه جوی فلسطینی مک کارتنی را تهدید کرده و خواهان آن بودند که کنسرت خود را در اسرائیل لغو کند. اما مک کارتنی اعلام کرد که این تهدیدها را جدی نمی داند.



آخرین ستاره ای که کنسرتی عظیم در اسرائیل برگزار کرد راجر واترز، ستاره سابق گروه پینک فلوید، بود.



واترز در سال ۱۹۹۶ برای آن که فلسطینی ها را نیز به برنامه خود بکشاند کنسرت عظیم خود را در کنار دهکده «نوه ی شالوم» به مفهوم «وادی صلح» برگزار کرد که در آن خانواده های یهودی و عرب در کنار یکدیگر زندگی می کنند و می خواهند نمونه ای برای صلح و همزیستی مسالمت آمیز در جوار یکدیگر باشند.


XS
SM
MD
LG