لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

گروه بیتلز بعد از چهار دهه ویزای اسرائیل گرفت


اعضای گروه بیتلز.
اعضای گروه بیتلز.

طرفداران گروه افسانه اى بيتلز در اسرائيل سرانجام روز پنجشنبه، ۲۵ سپتامبر، آهنگ هاى اين گروه را در قالب كنسرتى كه فقط يكى از اعضاى آن، پل مك كارتنى، در آن شركت دارد و قرار بود ۴۲ سال پيش برگزار شود در تل آويو مى شنوند.


گروه بيتلز متشكل از جان لنون، پل مك كارتنى، جرج هريسون و رينگو استار قرار بود سال ۱۹۶۴ كنسرتى در اسرائيل برگزار كنند، زمانى كه تب بيتلز سراسر دنيا را فرا گرفته بود و طرفداران آنها در همه كشورها منتظر چنين فرصتى بودند. اما امروز بعد از ۴۲ سال راز برگزار نشدن آن كنسرت فاش شده است.


روزنامه «گاردين» می نویسد: بعد از كنسرت كليف ريچارد، در اسرائيل در سال ۱۹۶۳ كه جوانان اسرائيلى را به شدت به وجد آورد، مسوولان فرهنگى اين كشور تصميم گرفتند صدور اجازه براى اجراى كنسرت را به كميته اى ۱۳ نفره متشكل از چند سياستمدار و بروكرات بسپارند كه موظف بودند شايستگى هنرمندان خارجى را پيش از صدور ويزا براى آنها به دقت بسنجند.


در نتيجه تشكيل اين كميته نظارت بود كه با درخواست ورود گروه بيتلز در سال ۱۹۶۴ مخالفت شد. دليل اين مخالفت نيز ظاهرا بيم از تاثير منفى موسيقى گروه بيتلز بر جوانان اسرائيلى، شور و هيجان بيش از حد آنها و احتمال ايجاد بى نظمى عمومى بوده است.


بر اساس اين خبر كه نتيجه تحقيقات يك استاد دانشگاه تل آويو است و هفته پيش براى اولين بار در روزنامه «هاآرتص» به چاپ رسيد، اسرائيل در دهه ۶۰ به شدت از «باب شدن فرهنگ غربى آن دوران و نشانه هاى آن يعنى روابط آزاد جنسى، مصرف الكل و موسيقى راك اند رول در ميان جوانان مى ترسيد.»


پل مك كارتنى درباره احساس اعضاى گروه در مواجهه با مخالفت دولت اسرائيل گفت: «اين كه فكر كرده بودند ما روى جوان ها تاثير منفى مى گذاريم كمى برخورنده بود!»

پل مك كارتنى درباره احساس اعضاى گروه در مواجهه با مخالفت دولت اسرائيل گفت: «اين كه فكر كرده بودند ما روى جوان ها تاثير منفى مى گذاريم كمى برخورنده بود!»


برگزاركنندگان اين كنسرت در همان سال به اين تصميم دولت اسرائيل اعتراض كردند و در نتيجه كميته مذكور به تحقيقى بين المللى در مورد بيتلز دست زد و پس از جمع آورى اطلاعات از سفارتخانه ها و بخش روابط فرهنگى وزارت امور خارجه اسرائيل به اين نتيجه رسيد كه دنيا به «جنون بيتلز» مبتلا شده است.


اين كميته در گزارش نهايى خود اعلام كرد كه به اين دليل از صدور ويزا براى اعضاى بيتلز خوددارى مى كند كه اين گروه «هيچ ارزش هنرى ندارد» و با اجراهاى خود فقط باعث «جنون در ميان جوانان و اخلال در نظم عمومى مى شود.»


برخى گروه هاى طرفدار فلسطين از هنرمندان سراسر جهان خواسته اند در اعتراض به حضور اسراييل در كرانه باخترى رود اردن و نوار غزه، اين كشور را بايكوت كرده و در اسرائيل برنامه اجرا نكنند.


پيش از اين خوانندگانى چون فيل كالينز، اريكا بادو، لارن هيل و بلك آيد پيز در اسرائيل برنامه اجرا كرده و خوانندگان مشهورى چون لئونارد كوهن، بيورك، اسنوپ داگ و مدونا مجبور به لغو برنامه هاى خود در اين كشور شده اند.


XS
SM
MD
LG