لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۶

جسد ۷۲ «مهاجر غیرقانونی» در بیابان‌های مکزیک کشف شد


مزرعه‌ای که جسد این ۷۲ مهاجر غیرقانونی در آن یافت شده است
مزرعه‌ای که جسد این ۷۲ مهاجر غیرقانونی در آن یافت شده است
مقام‌های امنیتی مکزیک می‌گویند بنا بر تحقیقات اولیه ۷۲ جسدی که در شمال شرقی این کشور یافت شده از آن مهاجرانی است که به دست باندهای قاچاق مواد مخدر مکزیک به قتل رسیده‌اند.

مقام‌های مکزیک روز چهارشنبه گذشته اعلام کردند که نیروهای نظامی در ایالت تامائولیپاس، واقع در شمال شرقی مکزیک، با بندی از تبهکاران درگیر شده‌اند که در جریان این درگیری یک سرباز و سه تن از تبهکاران کشته شده‌اند.

پس از این درگیری، نیروهای نظامی در مزرعه‌ای در آن حوالی ۷۲ جسد کشف کردند که بر زمین افتاده و با شلیک گلوله کشته شده بودند.

مکزیک سال‌هاست با دو چالش مزمن و پرمخاطره دست و پنجه نرم می‌کند: قاچاق مواد مخدر و مهاجرانی که سودای گذشتن غیرقانونی از مرز و رفتن به آمریکا را در سر دارند.

اما اکنون این دو مشکل در نقطه‌ای دورافتاده از شمال شرقی کشور در نقطه‌ای واحد نمود پیدا کرده و بیش از ۷۲ قربانی بر جای گذاشته است.
در محل مذکور که در حومه شهر سن‌فرناندو قرار دارد جسد خون‌آلود ۵۸ مرد و ۱۴ زن بر زمین افتاده بود.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، انگیزه این کشتار در مکزیک در حال بررسی است، اما مقامات مکزیکی اشاره کرده‌اند که قاچاقچیان مواد مخدر مکزیک چندی است اخاذی از مهاجران غیرقانونی و ربودن آنها را نیز به دیگر فعالیت‌های غیرقانونی خود افزوده‌اند.

فرد تیرخورده‌ای که به پلیس مکزیک گفته است اهل اکوآدور و تنها بازمانده این درگیری است توضیح داده است که قربانیان از کشورهای برزیل، هندوراس، اکوآدور و ال‌سالوادور بوده و قصد رفتن به آمریکا را داشته‌اند.

به گفته این فرد، تبهکاران مسلح آنها را به قصد اخاذی ربوده و سپس کشته‌اند.

محل جنایت یعنی شهر سن‌فرناندو تنها ۱۶۰ کیلومتر با مرز آمریکا، مقصد نهایی قربانیان، فاصله دارد.

بازمانده اکوآدوری جنایت سن‌فرناندو می‌گوید تبهکارانی که ۷۲ مهاجر را روز سه‌شنبه گذشته به قتل رسانده‌اند خود را وابسته به گروه «ستاس» معرفی می‌کردند.

ستاس یکی از چندین کارتل بزرگ و خطرناک مکزیک است که بر بخشی از آن منطقه حکمرانی می‌کند و در جنگ مواد مخدری که در مکزیک در جریان است دخیل است، جنگی که از سال ۲۰۰۶ یعنی زمان به قدرت رسیدن رئیس جمهور فلیپه کالدرون تاکنون بیش از ۲۸ هزار کشته بر جای گذاشته است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که حدود چهار ماه پیش منتشر شد اعلام کرد که سالانه ده‌ها هزار نفر از اهالی کشورهای منطقه به قصد مهاجرت غیرقانونی به آمریکا از خاک مکزیک عبور می‌کنند و در طول مسیر خود با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که به یکی از وخیم‌ترین بحران‌های انسانی جهان تبدیل شده است.

در ماه‌های اخیر گورهای دسته‌جمعی متعددی در مناطق مختلف مکزیک کشف شده است.

در آخرین مورد پیش از این نیز حدود یک ماه پیش در ایالتی همسایه در مکزیک ۵۱ جسد در ۹ گور دسته‌جمعی کشف شد که تعدادی از آنها سوزانده شده بودند. اغلب این اجساد متعلق به مردانی بین ۲۰ تا ۵۰ سال بود.
XS
SM
MD
LG