لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

نتانیاهو: مسئول هر گونه تعرض حزب‌الله دولت لبنان است


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به لبنان هشدار داده است که در صورت «هر گونه تعرض حزب‌الله لبنان به اسرائیل، این کشور دولت لبنان را مسئول می‌داند، زیرا حزب‌الله اکنون بخشی از دولت لبنان است».

آقای نتانیاهو روز دوشنبه در کمیسیون امور خارجی و امنیت «کنست» (پارلمان اسرائیل) گفت: «اگر در گذشته حزب‌الله را به چشم سازمان چریکی خودسر می‌دیدیم، اکنون شاخه نظامی حزب‌الله ارتش اصلی لبنان است.»

به گفته آقای نتانیاهو، «دولت لبنان و حزب‌الله دست در دست هم به موجودیتی واحد بدل شده‌اند، و از این روی مسئولیت هر تعرضی از سوی حزب‌الله علیه اسرائیل متوجه تمامی دولت لبنان است».

سرهنگ یوسی بایدتس، افسر ارشد سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، در نشست «کنست» با حضور نتانیاهو آخرین ارزیابی نهاد خود را ارائه کرد. بر اساس این ارزیابی، «حزب‌الله راکت‌ها و موشک‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند جنوب اسرائیل را نیز هدف قرار دهد».

اسرائیل سوم نوامبر گذشته یک فروند کشتی را که در اجاره شرکت کشتی‌رانی قبرس و حامل بیش از پانصد تن انواع سلاح و راکت با بردهای مختلف بود هنگامی که کشتی در نزدیکی قبرس، در ۱۶۰ کیلومتری اسرائیل بود، کشف و توقیف کرد.

بارنامه این کشتی که تاریخ نیمه اکتبر را داشت نشان می‌داد که کانتینرها از بندرعباس در ایران بارگیری شده بود و می‌بایست به بندر لاذقیه در سوریه برسد.

اسرائیل در آن زمان مدعی شد که این محموله عظیم انواع سلاح از سوی سپاه پاسداران ایران برای حزب‌الله لبنان ارسال شده است.

در همین زمینه ده‌ها نفر از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده روز جمعه گذشته در نامه‌ای به هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا، نسبت به احتمال «تحرک از سوی حزب‌الله به درخواست ایران که به جنگ با اسرائیل منجر شود» هشدار دادند.

این نمایندگان در نامه خود نوشته‌اند که «در بن‌بست پرونده هسته‌ای ایران، تهران ممکن است حزب‌الله را به ایجاد جنگی منطقه‌ای بکشاند تا نگاه‌ها متوجه بحرانی دیگر در منطقه شود».

دولت لبنان هفته گذشته «حق حزب‌الله» دانست که زرادخانه خود را به عنوان «ارتش مقاومت» حفظ کند.

پارلمان لبنان نیز از امروز نشست ویژه خود را برای بررسی تصمیم دولت لبنان در زمینه «حق حفظ زرادخانه از سوی حزب‌الله» آغاز کرده است.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت که در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۶ صادر شد و به نبرد «۳۳ روزه» اسرائیل و حزب‌الله پایان داد بر لزوم خلع سلاح همه گروه‌های لبنانی به‌ویژه حزب‌الله تاکید دارد.
XS
SM
MD
LG