لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

آلمان: احمدی‌نژاد هولوکاست را نفی کند، تالار را ترک می‌کنیم


آنگلا مرکل از سران اتحادیه اروپا خواسته است که در صورت نفی هولوکاست از سوی احمدی‌نژاد سالن مجمع عمومی را ترک کنند.
آنگلا مرکل از سران اتحادیه اروپا خواسته است که در صورت نفی هولوکاست از سوی احمدی‌نژاد سالن مجمع عمومی را ترک کنند.
در آستانه پنجمین حضور محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل، آلمان از کشورهای اتحادیه اروپا خواست اگر او بار دیگر هولوکاست را تکذیب کند، تالار مجمع عمومی را ترک کنند.

پیشتر اسرائیل نیز از رهبران جهانی خواسته بود که در صورت تکرار این گفته‌ها از سوی آقای احمدی‌نژاد تالار سازمان ملل را ترک کنند.

وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که هیات نمایندگی این کشور نفی دوباره هولوکاست را تحمل نخواهد کرد و اگر رئیس دولت جمهوری اسلامی در سخنرانی خود هولوکاست را تکذیب کند یا هر اشاره ضدیهودی داشته باشد، کسی از این هیات در تالار باقی نخواهد ماند.

سخنگوی این وزارتخانه در برلین گفت: «تلاش می‌کنیم که واکنشی هماهنگ از سوی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در پیش گرفته شود.»

محمود احمدی‌نژاد ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه به وقت نیویورک (سی دقیقه بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران) در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد داشت.

آلمان جمعه گذشته نیز به سخنان آقای احمدی‌نژاد در «روز قدس» در تهران که به نفی هولوکاست پرداخت و نسبت به «نابودی اسرائیل» ابراز «اطمینان» کرد واکنشی تند نشان داد، و وزیر خارجه آلمان در بیانیه‌ای در همین زمینه گفت که احمدی‌نژاد «موجب شرم کشور ایران است».

در ماه آوریل سال جاری، هنگامی که محمود احمدی‌نژاد در نشست «دوربان ۲» در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو شرکت کرد، به هنگام بیان سخنانی در نفی هولوکاست و ضدیت با اسرائیل، دیپلمات‌های ۲۳ کشور تالار را در میانه سخنرانی او به نشانه اعتراض ترک کردند.

در همین زمینه اسرائیل روز سه‌شنبه از رهبران کشورهای جهان خواست با آغاز سخنرانی احمدی‌نژاد در مجمع عمومی، تالار را ترک کنند.

گابریئلا شالو، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، اعلام کرده است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و وزیران خارجه و دفاع اسرائیل و نیز هیچ یک از اعضای دیگر هیات اسرائیلی در تالار باقی نخواهند ماند.

محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه پیش از ترک تهران به سوی نیویورک گفت که «با پیام صلح و دوستی» این سفر را آغاز می‌کند.

در همین حال جوامع پرنفوذ یهودیان آمریکا نیز همراه با نهادهای دفاع از حقوق بشر برنامه‌های گسترده‌ای را در اعتراض به حضور رئیس دولت دهم تدارک دیده‌اند.

این در حالی است که بیش از سه میلیون نفر از جمعیت شهر نیویورک را یهودیان تشکیل می‌دهند.

پروفسور الی ویزل، برنده جایزه صلح نوبل و یکی از مشهورترین یهودیان بازمانده از هولوکاست، که پدر و خانواده‌اش را در اردوگاه آشویتس از دست داده، در تظاهرات بزرگ در سازمان ملل سخنران اصلی خواهد بود.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز چهارشنبه به نقل از دیوید مالاش، یکی از مسئولان شورای عالی یهودیان نیویورک، نوشت: «این اتحاد همه مخالفان احمدی‌نژاد تنها به خاطر نفی هولوکاست و یا سخنان ضدیهودی نیست، بلکه در راه حقوق بشر است.»

میخائیل میلر یکی دیگر از مقامات سازمان‌های یهودی نیویورک به جروزالم پست می‌گوید که هم‌پیمانی میان همه گروه‌ها بی‌مرز و کم‌سابقه است.

محمود احمدی‌نژاد در اقدامی کم‌سابقه، سیامک موره صدق، نماینده یهودیان در مجلس شورای اسلامی، را با خود به نیویورک برده است.
XS
SM
MD
LG