لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

رییس اوپک: احتمال کاهش دوباره تولید نفت


شکیب خلیل، رییس اوپک، روز شنبه اعلام کرد در صورت پایین ماندن بهای نفت تا اجلاس آینده اوپک در ماه دسامبر احتمال دارد این سازمان تولید نفت خود را بیش از پیش کاهش دهد.



رییس دوره‌ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و وزیر انرژی الجزایر در حاشیه سمیناری درباره انرژی در شهر الجزیره گفت: «ما همیشه گفته‌ایم که هدف‌مان بهای بین ۷۰ تا ۹۰ دلار برای هر بشکه است. اگر بهای نفت به این حد نرسد، احتمالا دوباره تولید را کاهش خواهیم داد.»


با این حال آقای خلیل اشاره کرد که تمام اعضای اوپک باید در این مورد به اتفاق نظر برسند و افزود: «هر کس منافع خاص خود را در نظر دارد.»


روز جمعه بهای نفت به پایین‌ترین حد خود در ۲۱ ماه گذشته رسید. بهای نفت خام سبک برای تحویل در ماه دسامبر در نیویورک به کمی بالاتر از ۶۰ دلار و نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در همین ماه در لندن به ۵۷ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید.


پس از این که در نتیجه بحران مالی جهانی بهای نفت خام نسبت به ماه ژوییه گذشته، مردادماه، بیش از ۵۰ درصد سقوط کرد، سازمان اوپک که بیش از ۴۰ درصد از نفت خام دنیا را تولید می‌کند در ۲۴ اکتبر یک و نیم میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش داد.


«خط‌مشی اوپک همیشه کار در جهت رسیدن به بهایی عادلانه برای نفت هم برای تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان بوده است.»
شکیب خلیل، رییس اوپک


نفت خام در مردادماه به قیمت بی‌سابقه ۱۴۷ دلار در هر بشکه رسید.


در حال حاضر تولید نفت اعضای اوپک ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز تعیین شده است. اما با این گفته شکیب خلیل احتمال کاهش تولید بیشتر پیش از اجلاس اوپک در تاریخ ۱۷ دسامبر در الجزایر دیگر دور از انتظار نیست.


رییس اوپک گفت: «در حال حاضر نمی‌توانم بگویم که در این مورد اتفاق نظر وجود دارد یا خیر. باید ببینیم در یک ماه آینده چه پیش خواهد آمد.»


او افزود در اجلاس آینده که در شهر اوران الجزایر برگزار می‌شود «وضعیت بازار نفت در یک ماه گذشته و همین طور چشم‌انداز این بازار برای نیمه اول سال ۲۰۰۹ بررسی خواهد شد.»


آقای خلیل دلیل کاهش شدید تقاضا برای نفت را بحران مالی جاری در دنیا اعلام کرد و افزود: «خط‌مشی اوپک همیشه کار در جهت رسیدن به بهایی عادلانه برای نفت، هم برای تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان بوده است.»


شکیب خلیل همچنین ضمن اظهار تاسف از این که تولیدکنندگان غیرعضو در اوپک از سیاست کاهش تولید پیروی نکرده‌اند گفت: «ما نمی‌توانیم تصمیمات اوپک را بر آنها تحمیل کنیم. روسیه در پاسخ به تقاضای ما برای کمک گفت که اولویت‌های دیگری دارد، نروژ تقاضای ما را رد کرد و مکزیک اصلا پاسخی نداد.»


رییس اوپک همچنین اعلام کرد اعضای عرب این سازمان در تاریخ ۲۹ نوامبر، ۳۰ آذرماه، در قاهره دیدار خواهند کرد. الجزایر، کویت، لیبی، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و عراق اعضای عرب اوپک هستند.


پیشتر محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی ايران، با ابراز نگرانی از کاهش بهای نفت پيش بينی کرده بود که در صورت ادامه اين روند ۵۴ ميليارد دلار از درآمدهای پيش‌بينی شده ایران محقق نخواهد شد.


نزديک به ۸۵ درصد از درآمد ارزی ايران از راه فروش نفت به دست می‌آید.
XS
SM
MD
LG