لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

ایران خواهان کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید اوپک است


وزیر نفت ایران عنوان کرد که بودجه ايران هرگز تحت تأثير اوضاع کنوني بازار نفت قرار نمی‌گیرد.(عکس: AFP)
وزیر نفت ایران عنوان کرد که بودجه ايران هرگز تحت تأثير اوضاع کنوني بازار نفت قرار نمی‌گیرد.(عکس: AFP)

غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، که برای شرکت در نشست فوق‌العاده اوپک به وین رفته است، خواستار کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید اوپک شد.


وی روز پنجشنبه و در بدو ورود به وین، در گفت و گو با خبرنگاران تأکید کرد که کاهش تقاضا در بازارهاي جهاني، به معنای لزوم تصميم‌ گيری اوپک در مورد کاهش توليد است.


آقای نوذری گفت: کاهش روزانه دو ميليون بشکه از توليد اوپک، موجب تثبیت قیمت‌ها در بازار نفت خواهد شد.


وزیر نفت ایران پیشتر در روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که ايران به دنبال کاهش توليد نفت، حدود ۲ تا ۲.۵ ميليون بشکه در روز است، زيرا باتوجه به کاهش تقاضا، مناسب است که توليد کاهش يابد.


ایران، چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در دنیا و دومین صادرکننده نفت عضو اوپک است که همواره مواضع سختگیرانه‌ای در جهت کنترل تولید و قیمت نفت اتخاذ کرده است.


پیشتر، عبدالله العطیه، وزیر نفت قطر، پيش بينی کرده بود که اعضای اوپک در نشست ۲۴ اکتبر (سوم آبان) خود، با کاهش دست کم يک ميليون بشکه‌ای توليد نفت موافقت می‌کنند.


سقف توافق شده رسمی تولید نفت خام اوپک، در حال حاضر، ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار بشکه در روز است.


نشست فوق‌العاده اوپک که ابتدا قرار بود ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان) برگزار شود، پس از آن برنامه‌ریزی شد که بهای نفت تحت تأثیر بحران مالی جهانی برای اولین بار در یک سال گذشته به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه رسید.


اما با ادامه روند نزولی قیمت نفت و در حالی بهای نفت به زیر ۷۰ دلار سقوط کرده است، اعضای این سازمان تصمیم گرفتند که نشست فوق‌العاده خود را در ماه اکتبر برگزار کنند.


روز چهارشنبه، بهاى نفت سبك نيويورک، براى تحويل در ماه دسامبر، به ۶۹ دلارو ۶۰ سنت در هربشكه رسيد و هربشكه نفت خام برنت نيز به ۶۷ دلار و۲۲ سنت معامله شد.


«بودجه ایران متکی به بازار نفت نیست»


وزیر نفت ایران همچنین عنوان کرد که بودجه ايران هرگز تحت تأثير اوضاع کنوني بازار نفت قرار نخواهد گرفت.


وي گفت: بودجه ایران متکي به بازار نفت نيست. چون ما بودجه خود را به نحوی تنظيم کرده‌ايم که از دستکم سه يا چهار سال پيش تاکنون، نوسانات بازار تأثيری بر آن نگذاشته است.


این اظهارات در حالی است که به گفته محمود بهمنی، ریيس بانک مرکزی ايران، در صورت ادامه روند نزولی قيمت نفت بيش از ۵۴ ميليارد دلار از درآمد های نفتی کشور محقق نخواهد شد.


در حال حاضر، تولید نفت ایران ۴.۲ میلیون بشکه در روز است و میزان منابع نفت بازیافتنی آن در حدود ۱۳۷ میلیارد بشکه یا حدود ۱۲درصد کل منابع جهان تخمین زده می‌شود.


حدود ۸۰ درصد درآمدهای عمومی ایران نیز از محل صادرات نفت تأمین می‌شود.


XS
SM
MD
LG