لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

« احتمال کاهش تولید نفت اوپک تا سه میلیون بشکه»


نشست وزیران اوپک در روز ۲۴ اکتبر برگزار می شود.(عکس:epa)
نشست وزیران اوپک در روز ۲۴ اکتبر برگزار می شود.(عکس:epa)

نماینده ایران در اوپک روز یکشنبه اعلام کرد: این سازمان در جلسه آتی خود، کاهش یک تا سه میلیون بشکه نفت در روز را بررسی می کند.


محمدعلی خطیبی به خبرگزاری « مهر» گفت: «به نظر می رسد کاهش تولید یک تا سه میلیون بشکه نفت در روز، در جلسه ۲۴ اکتبر بررسی شود.»


وی افزود: « جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد ثبات در بازار در پی کاهش تولید است.»


« خبرگزاری فرانسه» در گزارشی نوشت: در حالی که به دلیل بحران مالی جهانی جاری، میزان تقاضا برای نفت کاهش یافته است، انتظار می رود اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، برای کمک به بالا رفتن قیمت نفت خام از میزان تولید خود بکاهد. بهای نفت خام در دو هفته گذشته ۵۵ درصد کاهش یافته است.


سهمیه رسمی تولید نفت برای اعضای این سازمان در حال حاضر ۸/۲۸ میلیون بشکه در روز است.


این سازمان که حدود ۴۰ درصد از صادرات نفت در دنیا را در کنترل خود دارد، روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد: به دلیل شرایط بحرانی جاری، جلسه نیمه ماه نوامبر خود را به تاریخ ۲۴ اکتبر تغییر می دهد.



  • «در حالی که به دلیل بحران مالی جهانی جاری، میزان تقاضا برای نفت کاهش یافته است، انتظار می رود اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، برای کمک به بالا رفتن قیمت نفت خام از میزان تولید خود بکاهد.»
خبرگزاری فرانسه

این جسله قرار است در سطح وزیر در وین، پایتخت اتریش، برگزار شود.


وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پیشتر گفته بود که ایران خواهان افزایش قیمت نفت و ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا در بازار است.


غلامحسین نوذری روز شنبه در دانشکده نفت اهواز به خبرنگاران گفت: « قيمت جهاني نفت به دليل رکود و کاهش تقاضا در ماه اخير سير نزولي به خود گرفته است و اميدواريم در اين نشست با ايجاد تعادل در عرضه و تقاضا قيمت نفت را در بازار جهاني تثبيت و سبب افزايش سطح قيمت ها شویم.»


شاکب خلیل، رئیس اوپک و وزیر انرژی و معادن الجزایر، نیز روز شنبه اشاره کرد که این سازمان میزان عرضه نفت را به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد.


خبرگزاری ها از قول خلیل اشاره کردند که تولیدکنندگان اوپک حداقل قیمت مناسب برای نفت را ۷۰ تا ۹۰ دلار می دانند. اکنون هر بشکه نفت خام آمریکا حدود ۷۲ دلار معامله می شود.


برخلاف پیش بینی محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی، از ماه ژوئیه گذشته که بهای نفت به ۱۴۷ دلار در هر بشکه رسید، تاکنون بهای نفت به نصف آن میزان رسیده است.


وی روز ۲۵ تیرماه گذشته همزمان با اوج گیری بهای نفت گفت: «قيمت نفت ديگر به پايين تر از ۱۰۰ دلار نخواهد رسيد، چون عواملي که دست اندرکار بازار نفت هستند، به راحتي نمي توانند چنين اقدامي را انجام دهند و چنين کاري موجب دگرگوني مناسبات اقتصادي جهان خواهد شد.»


به گزارش خبرگزاری فارس، نوذری اظهار امیدواری کرده است «که با کاستن از بخشی از تولید اضافی اپک به بهایی ثابت برای نفت برسیم».


محمد علي خطيبي پیشتر نیز در مصاحبه با پرس تي وي تصريح كرده بود که «بازار نفت نياز به تعادل و ثبات دارد و اپك در نشست ۱۸ نوامبر سقف توليد خود را كاهش خواهد داد.»


گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، روز جمعه بررسی کاهش تولید نفت توسط کشورهای تولیدکننده نفت را «بسیار شرم آور» خواند.


اقتصاددانان می گویند ایران در چند سال گذشته به شکل فزاینده به بهای بالا برای نفت متکی شده و اکنون نیاز به آن دارد که نفت خام خود را حداقل ۷۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه به فروش برساند، در حالی که بهای نفت خام ایران در دو روز گذشته زیر ۶۵ دلار بوده است.


XS
SM
MD
LG