لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

برگزاری جلسه فوق‌العاده اوپک برای بررسی بازار نفت


در حال حاضر سقف توافق شده رسمی تولید نفت خام اوپک ۲۹میلیون و ۶۷۳ هزار بشکه در روز است.(عکس: AFP)
در حال حاضر سقف توافق شده رسمی تولید نفت خام اوپک ۲۹میلیون و ۶۷۳ هزار بشکه در روز است.(عکس: AFP)

وزیر نفت ایران از رایزنی در بین اعضای اوپک برای برگزاری یک نشست اضطراری، در اواسط ماه نوامبر جهت بررسی وضعیت بازار نفت خبر داد.


غلامحسین نوذری در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، اعلام کرد: در این نشست که در وین برگزار خواهد شد، دلایل کاهش قیمت نفت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


بر پایه آخرین گزارش‌ها، در روز پنجشنبه، قیمت هر بشکه نفت در بازار نیویورک اندکی بیش از ۸۹ دلار بود. در همین حال، نفت برنت دریای شمال نیز برای تحویل در ماه نوامبر با ۸۴.۳۵ دلار در هر بشکه قیمت گذاری شده است.



ایران پیش از این نگرانی خود را کاهش‌های اخیر بهای نفت در بازارهای جهانی اعلام کرده و آقای نوذری، نفت زیر یکصد دلار را هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان، «نامناسب» خوانده بود.


وی از اعضای اوپک خواسته بود که «سهمیه صدور خود را رعایت کنند تا وضع عرضه بیش از حد نفت از این بدتر نشود.»


در حال حاضر، سقف توافق شده رسمی تولید نفت خام اوپک ۲۹میلیون و ۶۷۳ هزار بشکه در روز است.


ایرنا در گزارش خود همچنین آورده است که مقام‌های الجزایری نیز در تلاش برای برگزاری نشست اضطراری اعضای اوپک برای بررسی وضعیت بازار نفت و دلایل کاهش قیمت‌ها هستند.


این احتمال وجود دارد که نشست فوق‌العاده اوپک روز ۱۸نوامبر برگزار شود، اما دبیر خانه اوپک هنوز به طور رسمی برگزاری این نشست اضطراری را اعلام نکرده است.


اعضای اوپک پیش از این در نشست ماه سپتامبر این سازمان در وین نسبت به برگزاری نشست فوق‌العاده در الجزایر در دسامبر ۲۰۰۸ به توافق رسیده بودند.


ایران، چهارمین صادرکننده نفت در جهان است و همواره با هر گونه افزایش در صدور نفت خام توسط اوپک با این دلیل که باعث افت قیمت‌ها خواهد شد، مخالفت کرده ‌است.


در حال حاضر، تولید نفت ایران ۴.۲ میلیون بشکه در روز است و میزان منابع نفت بازیافتنی آن در حدود ۱۳۷ میلیارد بشکه یا حدود ۱۲درصد کل منابع جهان تخمین زده می‌شود.


حدود ۸۰ درصد درآمدهای عمومی ایران از محل صادرات نفت تأمین می‌شود، و به همین دلیل، صنعت نفت در این کشور برای ادامه تولید و صدور نفت به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز مبرم دارد.


در شهریور ماه امسال، محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک گفته بود که براساس اعلام شرکت‌های بین‌المللی نفتی، «در برخی میادین جدید نفت» تولید هر بشکه نفت خام ۸۰ دلار هزینه در برداشته است. لذا با در نظر گرفتن سود معقولی برای تولید، قیمت نفت نمی‌تواند کمتر از این میزان باشد.


XS
SM
MD
LG