لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

اوپک تولید نفت خود را ۵۲۰ هزار بشكه كاهش داد


شکیب خلیل، رییس دوره ای سازمان اوپک(چپ) و عبدالله البدری، دبیر کل اوپک.(عکس: AFP)
شکیب خلیل، رییس دوره ای سازمان اوپک(چپ) و عبدالله البدری، دبیر کل اوپک.(عکس: AFP)

وزيران كشورهاى صادر كننده نفت، اوپک، روز چهارشنبه موافقت كردند كه توليد نفت اين سازمان را به ميزان ۵۲۰ هزار بشكه در روز كاهش دهند تا از كاهش بيشتر قيمت اين محصول جلوگيرى كنند.


اين تصميم اوپک به صورت غير منتظره گرفته شد و اين در حالى بود كه پيشتر رییس دوره ای این سازمان اعلام کرده بود که اعضاى اوپک بر سر ثابت ماندن توليد نفت خود به توافق رسيده اند.


اعلام اين خبر باعث شد كه بهاى نفت برنت درياى شمال پس از پنج ماه به ۹۹ دلار و ۵۶ سنت سقوط كند.


خبرگزارى ها گزارش داده اند كه نشست سازمان اوپک تا ساعت سه بامداد به وقت وين، پايتخت اتريش، به طول انجاميد و پس از آن رييس اين سازمان اعلام كرد كه اعضا بر سر كاهش ميزان توليد نفت به توافق رسيدند.


شكيب خليل، وزير نفت الجزاير و رييس دوره اى اوپک در سخنانى گفت كه اعضاى سازمان كشورهاى صادر كننده نفت توليد خود را به ميزان ۵۲۰ هزار بشكه در روز كاهش مى دهند.


به گفته وى، با اين كاهش توليد، ميزان نفت عرضه شده توسط اوپک به بازار به جز اندونزى به ۲۸ ميليون و ۸۰۰ هزار بشكه در روز خواهد رسيد.


اعلام خبر توافق تازه در اوپک باعث بالا رفتن قيمت نفت شد و بهاى نفت خام سبک در بازار نيويورک براى تحويل در ماه اكتبر با ۹۲ سنت افزايش به ۱۰۴ دلار و ۱۸ سنت رسيد.


  • «من فكر نمى كنم اين كاهش تاثيرى بر بازار داشته باشد چرا كه هم اكنون اضافه توليد وجود دارد و همه با اين مسئله موافق هستند.»
رییس دوره ای اوپک

هر بشكه نفت خام درياى شمال نيز با ۶۵ سنت افزايش به بهاى ۱۰۱ دلار و هفت سنت در بورس لندن معامله شد.


كاهش توليد نفت اوپک در حالى صورت مى گيرد كه ساموئل بودمن، وزير انرژى ايالات متحده آمريكا از اين سازمان خواسته بود تا بازار را در وضعيت خوبى نگهدارند، ولى عبدالله البدرى، دبير كل اوپك در پاسخ به وى گفت كه «آمريكا مى تواند به شركت هاى خود دستور دهد و نه به اوپک.»


به رغم كاهش توليد اوپک، شكيب خليل مى گويد: احساس وى اين است كه احتمالا قيمت باز هم كاهش خواهد يافت. «من فكر نمى كنم اين كاهش تاثيرى بر بازار داشته باشد چرا كه هم اكنون اضافه توليد وجود دارد و همه با اين مسئله موافق هستند.»


ايران، ونزوئلا و ليبى از جمله كشورهايى بودند كه از كاهش سقف توليد اوپک براى تثبيت و يا افزايش بهاى نفت حمايت مى كردند و اين در حالى است كه عربستان به عنوان بزرگترين توليد نفت اوپک خواستار حفظ وضع موجود بود.


تهران پيش از برگزارى اجلاس اوپك خواستار كاهش توليد نفت اين سازمان شده بود و محمد على خطيبى طباطبايى، نماينده ايران در سازمان اوپك، روز يكشنبه گفت: ادامه توليد نفت به ميزان فعلى از سوى اعضاى اوپک، موجب عرضه ميزان بيشتر نفت به بازار خواهد شد كه سقوط قيمت آن را در نيمه نخست سال ۲۰۰۹ در پى خواهد داشت.


بالاترين قيمت نفت در طول تاريخ در ماه ژوئيه گذشته با رسيدن قيمت هر بشكه نفت به ۱۴۷ دلار به ثبت رسيد، اما در هفته هاى گذشته، قيمت نفت حدود ۳۰ درصد كاهش يافت.


در حال حاضر كشور هاى عضو اوپك، تامين كننده حدود ۴۰ درصد نفت جهان هشتند و ۷۹۰ هزار بشكه بيش از سقف تعيين شده ۲۹ميليون و ۶۷۰ هزار بشكه در روز نفت توليد مى كنند.


XS
SM
MD
LG