لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

بهای نفت به زير ۱۰۰ دلار سقوط کرد


در حال حاضر کشورهای عضو اوپک ۷۹۰ هزار بشکه در روز بيش از سقف تعيين شده نفت توليد می کنند. (عکس از AFP)
در حال حاضر کشورهای عضو اوپک ۷۹۰ هزار بشکه در روز بيش از سقف تعيين شده نفت توليد می کنند. (عکس از AFP)

پس از آنکه رييس دوره ای سازمان کشورهای تولید کننده نفت، اوپک، از توافق اعضا برای ثابت نگه داشتن حجم توليد نفت خبر داد، بهای نفت برنت دريای شمال پس از پنج ماه به ۹۹ دلار و ۵۶ سنت سقوط کرد.


شکيب خليل، وزير نفت الجزاير و رييس دوره ای اوپک شامگاه سه شنبه، ۱۹ شهريور ماه، و ساعتی پيش از آغاز اجلاس اوپک اعلام کرد: اعضای اوپک بر سر ثابت نگاه داشتن حجم توليد نفت در ميزان توليد کنونی توافق کرده اند.


بالاترين قيمت نفت در طول تاريخ در ماه ژوئیه گذشته با رسيدن قيمت هر بشکه نفت به ۱۴۷ دلار به ثبت رسيد، اما در هفته های گذشته، قيمت نفت حدود ۳۰ درصد کاهش يافت.


پيش از اين خبرگزاری ها به نقل از منابعی که نامی از آنها برده نشده بود، از احتمال کاهش ۵۰۰ هزار بشکه ای توليد نفت اوپک خبر داده بودند.


در حال حاضر کشور های عضو اوپک، تامين کننده حدود ۴۰ درصد نفت جهان، ۷۹۰ هزار بشکه بيش از سقف تعيين شده ۲۹ميليون و ۶۷۰ هزار بشکه در روز نفت توليد می کنند.


محمدعلی خطيبی، نماينده ايران در اوپک، پيش از آغاز نشست ۱۴۹ اوپک، به خبرگزاری دانشجویان ایران، « ايسنا» گفت: اميدوار است، در جريان اين نشست، سقف توليد اعضا به تعهدات قبلی برگردد.


او گفت: «توليد کشورهای عضو در ماه ژوئیه ( ۱۱ تير تا ۱۰ مرداد) با بيشترين افزايش توليد حدود ۳۲ ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بوده که در ماه اوت (۱۱ مرداد تا ۱۰ شهريور) به حدود ۳۲ ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پيدا کرده است و در اين ميان عربستان بيش ترين عدم پايبندی را به سقف توليد اوپک در ماه های گذشته داشته است.»


همچنين امير معينی، معاون پژوهشی موسسه مطالعات بين المللی انرژی نيز با اشاره به افزايش توليد نفت عربستان تا روزانه ۹ ميليون و ۵۳۰ هزار بشکه در ماه ژوئن به «ايسنا» گفته است: «می توان چنين تحليل کرد که يا عربستان از وضعيت افزايش قيمت ها در بازار حداکثر استفاده را کرده و يا قصد داشته سينگال هایی مبنی بر کنترل قيمت نفت به بازار ارائه دهد.»


عربستان سعودی روز ۲۸ ارديبهشت ماه در حالی که ميزبان جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، بود، اعلام کرد: توليد نفت خود را ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزايش داده است.


خبر اين افزايش توليد، قيمت نفت را دو دلار کاهش داد اما چند روز بعد خبرگزاری های جهان از کاهش ۲۰۰ هزار بشکه ای حجم توليدات ايران خبر دادند و افزايش ۳۰۰ هزار بشکه ای نفت عربستان را در بازار نفت بی تاثير عنوان کردند.


طی ماه های گذشته، تمکين نکردن عربستان و اعضای اوپک از درخواست صريح آمريکا مبنی بر افزايش توليد نفت، باعث شده است که برخی از سناتورهای آمريکا از تعليق قراردادهای فروش سلاح به کشور های عربی توليد کننده نفت و شکايت از اوپک نزد سازمان تجارت جهانی سخن بگويند.


محمد علی خطيبی روز يکشنبه اعلام کرده بود که ادامه توليد نفت به ميزان فعلی، از سوی اعضای اوپک، موجب عرضه ميزان بيشتر نفت به بازار خواهد شد که سقوط قيمت آن را در نيمه نخست سال ۲۰۰۹ در پی خواهد داشت.


او همچنين در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، در باره قيمت نفت در بازار جهان گفته بود: «براساس اعلام شرکت های بين المللی نفتی، در برخی ميادين جديد نفت، توليد هر بشکه نفت خام ۸۰ دلار هزينه در برداشته است. لذا با در نظر گرفتن سود معقول برای توليد، قيمت نفت نمی تواند کمتر از اين ميزان باشد.»


به گفته نماينده ايران در اوپک، افزايش قيمت نفت در سال گذشته باعث شده است که درآمد نفتی ايران نسبت به سال گذشته تا حدود ۳۰ درصد افزايش پيدا کند.


مرداد ماه گذشته، سيف الله جشن ساز مدير عامل شرکت ملی نفت ايران، اعلام کرد که درآمد حاصل از فروش نفت ايران تنها از فروردين تا تير ماه سال جاری به ۲۹ ميليارد و پانصد هزار دلار رسيده است.


اداره اطلاعات انرژی امريکا نيز تير ماه گذشته، درآمد نفتی ايران طی ماه های ژانويه تا ژوئن ۲۰۰۸ را ۵۴ ميليارد دلار اعلام کرده بود که اين رقم حدود دو برابر درآمد ايران در مدت مشابه سال قبل است.


XS
SM
MD
LG