لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۸

اوباما و مدودیف بیانیه تسلیحات هسته‌ای امضا می‌کنند


موشک ضدبالستیک آمریکایی «ارو» (پیکان)
موشک ضدبالستیک آمریکایی «ارو» (پیکان)
خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های روسی می‌گوید روسای جمهور دو کشور آمریکا و روسیه روز اول آوریل، ۱۲ فروردین‌ماه، بیانیه‌ای را در مورد پیمان تازه کاهش تسلیحات هسته‌ای امضا می‌کنند.

خبرگزاری روسی اینترفکس روز شنبه به نقل از مشاور دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، گفت که اوباما و مدودیف به هنگام دیدار در لندن همچنین بیانیه‌ای کلی در مورد روابط آمریکا و روسیه را به امضا خواهند رساند.

سرگی پریخودکو، مشاور آقای مدودیف، گفت این دو سند برای آغاز گفت‌وگوهای دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای و همین طور محدود کردن تسلیحات هسته‌ای «اهمیت عملی خواهد داشت».

زرادخانه‌های هسته‌ای که از زمان جنگ سرد ایجاد شده‌اند اصولا تحت پوشش پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک یا اختصارا «استارت ۱» هستند که در ژوییه سال ۱۹۹۱ بین جرج بوش پدر و میخائیل گورباچف به امضا رسید.

استارت ۱ پس از نزدیک به یک دهه گفت‌وگوی پراکنده میان ایالات متحده و شوروی سابق در آخرین سال‌های جنگ سرد به امضا رسید و در واقع دنباله پیمان سالت یا گفت‌وگوهای تحدید تسلیحات استراتژیک بین دو کشور بود.

از زمان روی کار آمدن باراک اوباما، مقامات روسی اعلام کرده‌اند که امضا کردن دنباله‌ای بر پیمان استارت ۱ که در ماه دسامبر سال جاری میلادی منقضی خواهد شد از اولویت‌های روسیه برای رابطه با دولت جدید آمریکاست.

با انقضای استارت ۱، آمریکا و روسیه یا باید بر سر تمدید این پیمان به مدت پنج سال دیگر به توافق برسند یا جایگزینی برای آن پیدا کنند.

پس از آن که رابطه دو کشور روسیه و آمریکا در دوره ریاست جمهوری سابق آمریکا، جرج بوش به اندازه‌ای به وخامت گرایید که از زمان جنگ سرد تاکنون بی‌سابقه بود، باراک اوباما پیشنهاد «آغازی دوباره» در روابط دو کشور را مطرح کرد.

باراک اوباما و دمیتری مدودیف در جریان اجلاس آینده گروه بیست که روز دوشنبه هفته جاری در لندن آغاز می‌شود با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG