لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

اوباما تحریم ایران را یک سال دیگر تمدید کرد


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید می‌کند.

آقای اوباما دلیل تمدید تحریم‌ها علیه ایران را آن دانسته است که ایران همچنان برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده «تهدیدی استثنایی» محسوب می‌شود.

او در پیامی به کنگره ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ایران همچنان خلاف منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه عمل می‌کند.

این تحریم‌های اقتصادی که نخستین بار بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا، آن را در مارس سال ۱۹۹۵ علیه ایران به امضا رساند و بر اساس آنها شرکت‌ها و سازمان‌های آمریکایی از سرمایه‌گذاری در ایران یا تجارت با این کشور منع شده‌اند، از ۱۴ سال پیش تاکنون هر سال تمدید شده است.

باراک اوباما از زمان مبارزات انتخاباتی خود برای مقام ریاست جمهوری برخلاف سیاست دولت جرج بوش اعلام کرد که حاضر است با ایران درباره مسائل گوناگون از جمله پرونده هسته‌ای ایران «بدون پیش‌شرط» به گفت‌وگو بنشیند.

دولت آقای اوباما همچنین درصدد است تهران را به کنفرانسی بین‌المللی درباره کشور افغانستان و وضعیت نیروهای تحت رهبری ناتو در این کشور دعوت کند. ایران اعلام کرده است که دعوت به این کنفرانس را که در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد بررسی خواهد کرد.

با این همه ایالات متحده هنوز بر سر برنامه هسته‌ای ایران با تهران در کشمکش است. واشینگتن می‌گوید ایران به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است، اما تهران ضمن رد این ادعا هدف خود را صلح‌آمیز خوانده است.

باراک اوباما می‌گوید اگر ایران «مشت گره‌کرده‌اش را باز کند» آمریکا دست صلح و دوستی به سویش دراز خواهد کرد. محمود احمدی‌نژاد،‌ رئیس جمهور ایران،‌ نیز در مقابل خواستار تغییری بنیادی در سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه شده است.

جدا از تحریم‌های آمریکا، ایران به دلیل خودداری از غنی‌سازی اورانیوم مشمول سه مجموعه تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی از سوی سازمان ملل نیز هست.

ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۸ و گروگان‌گیری ۵۲ کارمند سفارت آمریکا در تهران به مدت ۴۴۴ روز با یکدیگر رابطه دیپلماتیک مستقیم نداشته‌اند.
XS
SM
MD
LG