لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

پاکستان یک موشک جدید بالستیک را آزمایش کرد


مهندسین پاکستانی در کنار یکی از موشک های گروه «حتف»
مهندسین پاکستانی در کنار یکی از موشک های گروه «حتف»
مقام های پاکستانی می گویند یک موشک جدید با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را، با موفقیت آزمایش کرده اند.

موشک زمين به زمين ابدالی، قابليت حمل کلاهک هسته ای را دارد، برد آن دويست کيلومتر است و به گروه «موشک های با برد کوتاه» تعلق دارد.

دو کشور همسایه هند و پاکستان که سلاح هسته ای در اختيار دارند، سه بار با يکديگر جنگيده اند و در مرز جنگ چهارم از سال ۲۰۰۴ ميلادی به آرامی به گفت و گو های صلح روی آوردند.

ابدالی دومين موشکی است که پاکستان طی روزهای اخير و درست در زمانی که مقام های بلند پايه دو کشور، خود را برای گفت و گو در اسلام آباد آماده می کنند آزمايش کرده است.

پيشتر مقام های نظامی پاکستانی اعلام کردند که موشک «حتف شش» يا «شاهين دو» را که آن هم قابليت حمل کلاهک هسته ای دارد و برد آن دو هزار تا دو هزار و پانصد کيلومتر است، آزمايش کرده اند.

جديد ترين نوع «حتف» که مدل پيشرفته تر آن می تواند به برد دو هزار و ۵۰۰ کيلومتر دست يابد، قادر است تمام شهرهای بزرگ هند را هدف قرار دهد.

آزمايش ها و مانورهای نظامی دو کشور هند و پاکستان، بر اساس توافق دو کشور با اعلام قبلی از سوی يکی به ديگری انجام می شود.


آزمايش موشک های اخير گروه «حتف»، سه ماه است که با فاصله زمانی نه چندان بلندی انجام می شود.

جديد ترين نوع «حتف» که مدل پيشرفته تر آن می تواند به برد دو هزار و ۵۰۰ کيلومتر دست يابد، قادر است تمام شهرهای بزرگ هند را هدف قرار دهد.

در سال ۱۹۹۸ ميلادی، نخست هند و اندک زمانی پس از آن پاکستان، دست به آزمايش سلاح اتمی زدند. آن زمان مقام های پاکستانی درخواست کشورهای قدرتمند جهان را برای انجام ندادن آزمايش سلاح هسته ای در پاسخ به هند رد کردند.

هند می گويد از سال ۱۹۷۴ به جمع قدرت های هسته ای جهان پيوسته است.

مقام های پاکستانی می گويند، آزمايش های اخير موشکی خود را برای دست يابی به تعادل نظامی در منطقه جنوب آسيا انجام می دهند.

تحليلگران معتقدند هر گونه حمله احتمالی اتمی از سوی يکی از اين دو کشور به ديگری می تواند منطقه و حتی جهان را به يک جنگ اتمی بزرگ بکشاند.

هند و پاکستان طی سال های اخير تلاش کرده اند تا روابط دوجانبه خود را بهبود بخشند. چهارمين دور از گفت و گوهای جديد تعميق صلح ميان دو کشور، در اسلام آباد ۱۳ و ۱۴ ماه مارس، کمتر از دو هفته ديگر آغاز می شود.


XS
SM
MD
LG