لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

حمله امام جمعه موقت تهران به دولت پاکستان


احمد خاتمی، روحانی محافظه کار در اين سخنرانی گفت: «همسايه ما، پاکستان، آرام آرام حسن همجواری را از دست داده است.»
احمد خاتمی، روحانی محافظه کار در اين سخنرانی گفت: «همسايه ما، پاکستان، آرام آرام حسن همجواری را از دست داده است.»

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در سخنرانی نماز جمعه و در انتقادی کم سابقه، آشکارا پاکستان را متهم کرد که به گفته او به «پناهگاه تروريست ها» بدل شده است.

احمد خاتمی گفت:« پاکستان مامن تروريست ها شده و تروريست هايی که در زاهدان آدم می کشند به پاکستان پناه می برند.»


اخيرا خشونت ها در دو سوی مرز ايران و پاکستان، افزايش يافته و گروهی از ايرانيان سنی مذهب استان سيستان و بلوچستان، چندين حمله خونبار را در شهر زاهدان انجام داده اند.


در مهم ترين حمله خشونت بار اين گروه که خود را «جندالله» يا «سپاه خدا» می نامند، سيزده تن از کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کشته شدند.

پيش از اين رهبران جمهوری اسلامی، آمريکا و بريتانيا را به دست داشتن و حمايت از اين حملات متهم کرده بودند. هر چند هر دو کشور اين اتهام را رد کرده اند.

انتقاد از نشست اسلام آباد

احمد خاتمی در سخنان خود همچنين دولت پاکستان را به دليل برگزاری نشست اسلام آباد مورد انتقاد قرار داد.


در اين نشست که روز ششم اسفند ماه برگزار شد، وزيران امور خارجه کشورهای پاکستان، عربستان، مصر، اردن، اندونزی و ترکيه در اسلام آباد پايتخت پاکستان گردهم آمدند. از ايران برای شرکت در اين نشست دعوت نشده بود.


آقای خاتمی ضمن انتقاد از ميزبان و وزيران حاضر در اين کنفرانس گفت که دولت پاکستان، به دليل برگزاری اين کنفرانس بايد پاسخگو باشد.


به گفته او وزيران اين شش کشور در اسلام آباد جمع شدند تا «تبانی کنند که کشورهای اسلامی اسراييل را به رسميت بشناسند.»

برگزار کنندگان اين کنفرانس که به رياست اکمال الدين احسان اوغلو، دبير کل سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شد، اعلام کرده بودند که برای «صلح در خاورميانه» مذاکره خواهند کرد.

اما اين روحانی تندرو، دولت پاکستان را به «مخفی کاری برای برگزاری نشست اسلام آباد» متهم کرد و افزود:« اسلام آباد بيش از اين در دام آمريکا نيفتد؛ چراکه بازنده اين ميدان خواهد بود.»

وی با بيان اينکه جمهوری اسلامی، «کشوری قدرتمند» است، از دولت پاکستان خواست که به جای رابطه با آمريکا، با ايران، «رابطه نزديک» برقرار کند.

دولت پرويز مشرف در پاکستان، بعد از وقوع حملات يازدهم سپتامبر، به يکی از متحدان استراتژيک ايالات متحده در «جنگ عليه تروريسم» بدل شد و در جريان حمله نيروهای ائتلاف به افغانستان نيز به اين نيروها اجازه داد که از خاک پاکستان برای حملات خود بهره ببرند.

آقای مشرف همچنين در سال گذشته ميلادی، در سفری که با پوشش رسانه ای گسترده ای همراه بود به کشور آمريکا سفر کرد تا ضمن ديدار و گفت و گو با جرج بوش، رييس جمهوری اين کشور، کتاب خاطرات خود را در آمريکا منتشر کند؛ کتابی که به گفته او «تصويری واقعی را از پاکستان برای مردم آمريکا» تصوير خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG