لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

برگزاری نشست کشورهای اسلامی بدون حضور ایران


رسانه های عربی هدف از تشکيل نشست اسلام آباد را شکل دادن ائتلافی از کشورهای سنی برای مقابله با گسترش نفوذ ايران و شيعيان در منطقه ارزيابی کرده اند.
رسانه های عربی هدف از تشکيل نشست اسلام آباد را شکل دادن ائتلافی از کشورهای سنی برای مقابله با گسترش نفوذ ايران و شيعيان در منطقه ارزيابی کرده اند.

نشست وزیران خارجه هفت کشورعمده مسلمان در حالی روز یکشنبه در پایتخت پاکستان آغاز به کار کرد که از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این نشست دعوت به عمل نیامد.



این نشست به پيشنهاد پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان و برای بررسی راه حل مناقشه اسراييل و فلسطين و پايان دادن به خشونت ها در عراق و افغانستان برگزار می شود.

رییس جمهوری پاکستان در سفر دوره ای خود به کشورهای خاورمیانه گفته بود که در تلاش است تا اجماعی میان کشورهایی که از «رهیافت مسالمت آمیز» برای حل مشکلات منطقه حمایت می کنند بوجود بیاورد.


وزیر خارجه پاکستان نیز در بیانیه ای که شنبه منتشر شد محورهای این رهیافت که قرار است در نشست اسلام آباد مورد بررسی قرار گیرد را « تلاش جمعی و اتحاد برای حل منازعات منطقه ای به منظور مقابله با رشد فزاینده افراطی گری و تروریسم» عنوان کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوسيتدپرس، رسانه های عربی هدف از تشکيل نشست اسلام آباد را شکل دادن ائتلافی از کشورهای سنی برای مقابله با گسترش نفوذ ايران و شيعيان در منطقه ارزيابی کرده اند.


اما رجب طيب اردوغان، نخست وزیر ترکيه روز شنبه ۲۴ فوريه گفت هدف نشست وزيران خارجه هفت کشور مسلمان در پاکستان تشکيل ائتلافی از کشورهای سنی بر عليه ايران نيست.


آقای اردوغان در مصاحبه با يک شبکه خبری عربی گفت:« هدف اين نشست منزوی کردن هيچ کشوری نيست». او افزود هدف اين نشست بررسی وضعيت خاورميانه است و در مراحل بعدی از ايران برای همکاری دعوت خواهد شد.


پرويز مشرف طی ماه جاری از کشورهای عربستان،مصر، ترکيه، مالزی، اندونزی و ايران ديدن کرد.


آقای مشرف در اين ديدار کوشيد تا طرح خود را برای کاهش خشونت ها در خاورميانه با سران اين کشورها درميان بگذارد. اما آقای مشرف برای برگزاری اين نشست از ايران دعوت به عمل نياورد.


درهمين زمينه، سخنگوی وزير امور خارجه پاکستان نيز در واکنش به دعوت نکردن ايران به اين کنفرانس گفت: « اين نشست، گردهمايی وزيران امورخارجه کشورهای سنی نيست بلکه نشست کشورهای مسلمان است.»


از سوی ديگر، تسنيم اسلم سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت اين نشست زمينه برگزاری سران اين کشورها را آماده خواهد کرد.


سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان گفت در نشست وزيران امور خارجه هفت کشور اسلامی به بررسی مساله بحران فلسطين، وضعيت عراق و تنش ميان ايران و آمريکا پرداخته خواهد شد.


آقای مشرف تا کنون طرح خود برای برقراری آرامش در خاورميانه را اعلام نکرده است و مشخص نيست که اين طرح به چه ميزان از تنش ها در خاورميانه خواهد کاست.


پرويز مشرف پنجم فوريه در جريان سفر خود به تهران، با مقام های جمهوری اسلامی ايران از جمله آيت الله خامنه ای ديدار کرده بود.


هدف از سفر آقای مشرف به ايران، کمک برای يافتن راه حل برای بحران های موجود خاورميانه از جمله مساله اختلاف های اسراييل و فلسطينی ها اعلام شده بود .


پرويز مشرف نيز در ديدار با آقای خامنه ای و محمود احمدی نژاد، ضمن تشريح ديدگاه های خود در باره «اوضاع جهان اسلام و منطقه»، بر ضرورت همکاری کشورهای اسلامی برای حل مشکلات منطقه تاکيد کرده بود.


XS
SM
MD
LG