لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

روان درمانی به کمک اشعار کلاسیک فارسی


بنيان اين روش درمانی بر داستان ها، تمثيل ها و اشعار حکمت آميز شاعران بزرگ ايران و شرق استوار است.
بنيان اين روش درمانی بر داستان ها، تمثيل ها و اشعار حکمت آميز شاعران بزرگ ايران و شرق استوار است.

دکتر نصرت پزشکيان، زاده شهر کاشان است و هم اينک ۷۵ سال دارد. وی پس از پايان تحصيلات پزشکی در آلمان، کمی بيش از ۴۰ سال است که ضمن درمان بيماران، روشی راهم درعلم روانشناسی، ابداع کرده که «روان درمانی مثبت» نام گرفته است. روشی که ۴۰ سال است نه تنها در آلمان، بلکه در اکثر کشورهای جهان هم از آن استفاده می شود.


بنيان اين روش درمانی بر داستان ها، تمثيل ها و اشعار حکمت آميز شاعران بزرگ ايران و شرق استوار است.


به اين معنا که پزشک بنا به تشخيص خود، ترجمه يکی از ۸۰۰ داستان و تمثيل و ضرب المثل وشعر را که دکتر پزشکيان برای درمان بيماران آماده کرده است، به بيمار می دهد تا پس از مطالعه، ديدگاه های خود را نسبت به آن ابراز کند. بر اساس همين برداشت بيمار است که پزشک درصدد مداوای بيمار برمی آيد.


بنيان گذار اين روش، دکتر پزشکيان در گفت و گویی با رادیو فردا می گويد با ابداع روش خود، سعی کرده است که اصول شرق را با روش غرب درهم آميزد.


رادیو فردا: لطفا درباره روش خود توضيح بدهيد.


نصرت پزشکیان: من اين داستان ها و تمثيل ها را نه فقط برای ايجاد اعتقاد و معالجه بيماران به کار می برم، بلکه هدف ديگری نيز داشته ام و آن ارتباط بين حکمت و کشف و شهود مشرق زمين با روش های مدرن روان درمانی رايج در غرب است.


اين که چگونه داستان های سعدی، مولوی، عطار،پروين اعتصامی وديگران را با روش های مدرن سايکوتراپی می توان به کار برد و سعی کرده ام که اين دو را با هم بياميزم.


من ۴۰ سال پيش، با دو داستان شروع کردم و اکنون بيش از ۸۰۰ داستان جمع آوری و تنظيم شده است که در بيماری های مختلف مانند ترس، افسردگی، عصبانيت، حسادت، سردرد، بی خوابی، چشم درد، آلرژی، بيماری آسم، روماتيسم و مسائل زناشويی و تربيتی به کار برده می شود.


می توان گفت ۸۰ درصد اين داستان ها را از ضرب المثل ها درست کرده ايم و ۲۰ درصد بقيه، از سروده های های پروين اعتصامی، حافظ، مولوی، عطار و سايرين است.


۱۵ درصد افرادی که پيش ما می آيند، از کشورهای مختلف هستند که همراه با پزشک خود به ما مراجعه می کنند. ما بررسی ها و صحبت های اوليه را برای تشخيص وضع بيمار انجام می دهيم، در حالی که آن پزشک هم می آموزد.


از يک طرف دارو می دهيم و از طرف ديگر داستان. بيمار اين دو را با هم توأم می کند و به تدريج از دارو درمانی خارج می شود که البته مرحله دشواری است. سپس داستان ها الگوی زندگی فرد می شوند و می تواند آنها را در زندگی روزانه اش به کار ببرد.


شما کتاب هايی هم در مورد اين روش «روان درمانی مثبت» که ابداع کرده ايد، منتشر کرده ايد؟


بله، درمجموع ۲۵ کتاب است که بعضی از آنها حتی به ۲۶ زبان دنيا ترجمه شده اند. به خصوص کتابی به نام «بازرگان و طوطی» که داستان های شرقی است. در اين کتاب ۱۰۰ داستان و ۶۰ تمثيل وجود دارد که اين روش برای درمان آسم، روماتيسم، سردرد، بی خوابی و افسردگی هم به کار برده می شود.


آقای دکتر پزشکيان! کارآموزان بسياری نزد شما اين روش را آموخته اند. شمار آنها طی اين ۴۰ سال چقدر بوده است؟


تا آخر سال ۲۰۰۶ حدود ۳۸ هزار پزشک را در قسمت روان درمانی و روان کاوی آموزش داده ايم.


ریيس جمهوری آلمان، به خاطر سلامتی مردم وبرقراری صلح وتفاهم ميان شرق و غرب، نشان لياقت، بزرگترين مدال آلمان رابه من اهدا کرده. در ژنو هم جايزه ابوعلی سينا را دريافت کرده ام و جايزه های ديگری هم نظام پزشکی آلمان بمن اهدا کرده است.


XS
SM
MD
LG