لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

«جنگ فرهنگی» راديو فردا


تازه ترين شماره جُنگ فرهنگی راديو فردا با مطالب متنوعی پخش شد که اکنون قابل شنيدن است.
تازه ترين شماره جُنگ فرهنگی راديو فردا با مطالب متنوعی پخش شد که اکنون قابل شنيدن است.

تازه ترين شماره جنگ فرهنگی راديو فردا با مطالب متنوعی پخش شد که اکنون قابل شنيدن است.


در اين شماره هم ابتدا مروری داريم بر چند خبر فرهنگی مهم هفته – از جمله بر خبر درگذشت نادر ابراهيمی نويسنده و فيلمساز معاصر، برگزاری شب محمد حقوقی شاعر و منتقد معاصر به کوشش مجله بخارا، و اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمينه افزايش خريد کتاب.


همچنين درباره کارنامه و خلقيات نادر ابراهيمی با ايرج گرگين مدير سابق شبکه ۲ راديو و تلويزيون ملی ايران که در آن سال ها از نادر ابراهيمی دعوت کرد، سريال تلويزيونی «سفرهای دور و دراز هامی و کامی در وطن» را برای شبکه ۲ تلويزيون تهيه و توليد کند، گفت و گو کرده ایم.


متن کامل گفت و گوی ایرج گرگین با رادیو فردا را اینجا بخوانید.


سپس درباره هفتمين همايش انجمن جهانی ايران شناسی که امسال از ۳۱ ژوئيه تا ۳ اوت (۱۰ تا ۱۳ مرداد) و برای اولين بار در تورنتو (کانادا) برگزار می شود، با سازمان دهنده آن و استاد تاريخ دانشگاه تورنتو محمد توکل طرقی گفت و گويی داشتيم.


محمد توکل طرقی در گفت و گو با «جنگ فرهنگی» از برنامه های روزانه پانلهای اين همايش و از برنامه های شبانه هنری امسال اين همايش می گويد.


اين همايش هر دو سال يک بار در کشورهای مختلف برگزار می شود و دانشگاهيان و محففان ايرانی، ايرانی تبار و ايرانشناسان را گرد هم می آورد تا نتيجه تازه ترين تحقيفات خود را با يکديگر در ميان بگذارند.


آنگاه با فرج سرکوهی نويسنده و روزنامه نگار به دنيای کتاب می رويم تا از او در باره دو کتابی که اين بار به ما معرفی می کند بشنويم.


تازه ترين ترجمه جلد اول کتاب «سرمايه» اثر کارل مارکس (۱۸۱۸-۱۸۸۳) به فارسی که جديداً در ايران منتشر شده، اولین کتابی است که فرج سرکوهی به ما معرفی می کند.


برای تهيه اين سومين ترجمه جلد اول «سرمايه» به فارسی، حسن مرتضوی، متن ترجمه اثر از آلمانی به انگليسی چاپ انتشارات پنگوئن را مبنا فرار داده است. «شب روی زمين» نام کتاب دومی است که اين هفته درباره آن آگاه می شويم (ترجمه ای به قلم محمد شهبا ازنوشته منتقد معروف سينما «جاناتان روزنبام» درباره فيلم «مرد مرده» جيم جارموش کارگردان مستقل آمريکايی).


در پايان اين شماره «جنگ فرهنگی» راديو فردا، نيوشا بقراطی ما را با موسيقی اثرگذار باب ديلون (۱۹۴۱ - ) خواننده، ترانه سرا، شاعر، نويسنده و موزيسين سرشناس آشنا می کند که در پنج دهه گذشته مهر خود را بر موسيفی پاپ آمريکايی زده است.
.................................................................................................................................................


هدف از تهيه برنامه «جنگ فرهنگی»، طرح بحث، در حوزه های فرهنگ وهنر و نيز تحليل و تمرکز بيشتر بر خبرها، وقايع با اهميت ، نارسايی ها ، مشکلات و نيز نقاط قوتی است که در اين قلمرو مهم به چشم می خورد.


در اين برنامه هفتگی ، سعی بر آن است که از اهل قلم ، فرهنگ و هنر ايران از سراسر جهان و البته داخل ايران، ( در حد فرصت کوتاه بيست و چهار دقيقه ای اش) دعوت به گفت و گوهای صريح و بی پرده شود. اگرچه با اهالی قلم وفرهنگ و هنر ساير کشورها نيز به فراخور خبر و وقايع اين حوزه، گفت و گوهايی خواهيم داشت.


دو بخش ثابت در اين برنامه هفتگی خواهيد شنيد. ابتدا کيانوش فريد تعدادی از تازه ترين خبرهای فرهنگی و هنری را به همراه گپ و گفت هايی با خبرسازان مرور می کند؛ و سپس «معرفی کتاب» را خواهيم داشت که در قالب گفت و گو به شما ارايه خواهد شد.


در اين بخش، فرج سرکوهی (نويسنده و روزنامه نگار) با گزينش يکی دو کتاب تازه، به شرح و توصيف و اهميت آن کتاب ها و نويسندگانشان خواهد پرداخت.


هر شماره از جنگ فرهنگی، ويژه موضوعی خاص است و گفت و گوی اصلی آن برنامه نيز، در باره همان موضوع خواهد بود.


علاوه بر آن، در هر شماره، مطالب ديگری نيز درکنار اين بخش های ثابت يا ويژه، خواهيد شنيد.


برای شنيدن مشروح اين برنامه، فايل صوتی آن را که در سمت چپ بالای همين صفحه جای گرفته باز کنيد.


«جنگ فرهنگی» را روزهای يکشنبه هرهفته، بعد از خبرهای ساعت هفت شب به وقت تهران می توانيد از راديو فردا بشنويد.


culture@radiofarda.com نشانی ای ميل ما:
شماره : SMS ۴۲۰۷۳۳۵۹۵۵۵۵
شماره تلفن پيامگير: ۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴


XS
SM
MD
LG