لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۰

«تظاهرات معلمان به خشونت کشیده شد»


تظاهرات معلمان در برابر مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
تظاهرات معلمان در برابر مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
يکی از حاضرين در تظاهرات روز پنج شنبه معلمان در برابر مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با راديو فردا گفت: «با حمله نيروی انتظامی به معلمين، اين تظاهرات به خشونت کشيده شد.»

وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: «به منظور ممانعت از شرکت تعداد هر چه بيشتر معلمان درتجمع، ايستگاه های متروی بهارستان و پيچ شميران بسته شده بودند که اين موضوع مورد اعتراض معلمان نيز قرار گرفت.»

همزمان مراسم روز جهانی زن که قرار بود روز پنج شنبه در برابر مجلس شورای اسلامی برگزار شود، با حمله نیروهای انتظامی، متوقف شد.

(برای خواندن گزارش «حمله نیروی انتظامی به مراسم روز زن» اینجا کلیک کنید.)


پيش از اين خبرگزاری های داخلی گزارش داده بودند که بيش از سه هزار تن از معلمان، روز پنجشنبه ۱۷ اسفند، برای سومين ‏بار در هفته اخير، و پنجمين بار در يک ماه گذشته، در مقابل مجلس شورای اسلامی، تجمع اعتراض آميزی برگزار کرده اند.

به گزارش خبرگزاری کار، ايلنا، اين تجمع، همزمان با آغاز جلسه علنی روز پنج شنبه مجلس و در اعتراض به آنچه «اجرانشدن لايحه نظام هماهنگ پرداخت و وضعيت معيشتی معلمان» توصيف شده، برگزار شده است.

همچنين به گزارش خبرگزاری ايرنا ، صدها تن از معلمان خمين صبح روز پنج شنبه در محوطه آموزش و پرورش اين شهرستان در حمايت از فرهنگيان تهران تجمع کردند.

در چند روز گذشته گردهم آئی های مشابهی در کرمانشاه، زنجان و اردبيل هم در مقابل سازمان آموزش و پرورش اين استان ها برگزارشد.

خشونت در تهران

يکی از فعالان حقوق معلمان، به راديو فردا گفت که آنتن تمام تلفن های همراه و حتی ارتباط تلفن های کارتی تمامی حاضرين در اين محل قطع شده بود.

به گفته اين شرکت کننده در تظاهرات روز پنج شنبه، معلمان شعار می دادند: «بچه‏ها، در جزوه‏های خود بنويسيد کسی با کسی برابر نيست»، «نمايندگان مجلس! اگر در دادن حقوق معلمان ناتوانيد، رای ما را پس بدهيد»، «فرشيدی، فرشيدی، سنگرت را رها کن! مجلس، مجلس، فکری به حال ما کن!»، «احمدی‏نژاد، عدالت يا فريب کاری؟!»، «صندلی حيا کن، حدادو رها کن» ، «فلسطين رو رها کن، فکری به حال ما کن» و «نظام هماهنگ پرداخت اجرا بايد گردد».

تجمع روز پنج شنبه در شرايطی برگزار ‏شد، که غلامعلی حدادعادل، رئيس مجلس، روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، دريک نشست خبری گفت: وضعيت معيشتی معلمان مشکل دارد، و اظهار اميدواری کرد که با اجرای لايحه نظام هماهنگ پرداخت، بخشی از مشکلات آنان برطرف شود.

«دستگيری های گسترده»

کانون صنفی معلمان ايران اعلام کرد که چهارشنبه شب برخی از اعضای سرشناس اين کانون، توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

بنا به اين گزارش، علی اکبر باغانی، دبيرکل کانون صنفی معلمان و محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی اين کانون به همراه عليرضا هاشمی، دبيرکل سازمان معلمان ايران، محمد داوری و علی پورسليمان از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان، در ميان بيش از ۲۰ تن از معلمانی هستند که دستگير و به مکان نامعلومی مننتقل شدند.

دستگيری معلمان از ساعات نسختين نيمه شب آغاز و تا بامداد روز پنج شنبه ادامه داشت. خانواده معلمان بازداشت شده گفته اند که ماموران از نشان دادن حکم قضايی به بازداشت شدگان خودداری کرده و در مواردی از تهديد و زور استفاده کرده اند.
اعتراض های سراسری

همزمان اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها حاکی از گسترش اعتراض معلمان به شهرهای ديگر است. طی دو روز گذشته معلمان در شهرهای زنجان، کرمانشاه، رشت، اصفهان، ارديبل، مريوان، ميانه، شيراز، شهر رضا، سبزوار و چندين شهر ديگر در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمعات اعتراض آميز برگزار کرده اند.

برای خواندن گزارشی درباره جزئيات تظاهرات معلمان در شهرهای مختلف اينجا کليک کنيد.
XS
SM
MD
LG