لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ایران


روزنامه آفتاب يزد از پايان کشمکش ۱۷ ماهه دولت و مجلس بر سر ساعت رسمی کشور خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه روز گذشته نمايندگان مجلس طرحی را تصويب کردند که با ابطال تصميم محمود احمدی نژاد در خصوص ثابت ماندن ساعت طی دو سال اخير، از اول فروردين ۸۶ بارديگر در شش ماه اول هر سال ساعت رسمی کشور يک ساعت به عقب کشيده می شود.


آفتاب يزد در عين حال با استناد به گزارشهای سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص ضرر ناشی از ثابت ماندن ساعت نوشته که تصميم دولت در مورد ثابت ماندن ساعت طی دو سال اخير ميلياردها تومان ضرر را متوجه کشور کرده است.


روزنامه سرمايه درسرمقاله امروز خود با عنوان«شکستن يخ مجلس با تغيير ساعت» به قلم عماد افروغ از نمايندگان مجلس شورای اسلامی مصوبه ديروز مجلس در خصوص تغيير ساعت رسمی را نشانه ای از فعال شدن مجلس در قبال تصميمات يکجانبه دولت ارزيابی کرده و است.


آقای افروغ در اين يادداشت با اشاره به اينکه مجلس هفتم نوشته است«بعد از استقرار دولت نهم و تثبيت نسبی کابينه، متاسفانه، روند فعال مجلس رو به افولگذاشته و جريان تعاملگرايی يکسويه و شتابگرفتن دولتگرايی پارلمانی را شاهد بوديم که به طور طبيعی منجر به بروز واکنشها و عکسالعملهايی همچون شکلگيری جريانات جديد در درون مجلس شد».وی با انتقاداز فاصله گرفتن مجلس طی دو سال گذشته از انجام وظايف نظاراتی خود ابطال تصميم دولت در مورد ثابت ماندن ساعت را نشانه تغيير سکوت و انفعال مجلس معرفی کرده و نوشته« يخ انفعال و سکوت ناموجه مجلس در حال شکسته شدن است».


روزنامه کيهان از انفجار يک تانکر گازوييل در حوالی شهرستان خاش و کشته شدن ۴ نفر براثر آن خبر داده است.به نوشته اين روزنامه،انفجار کاميون گازوئيل در ۵ کيلومتری خاش واقع در ستان سيستان و بلوچستان منجر به کشته شدن جهار نفر و مجروح شدن يک آتش نشان شده است.کيهان در خبر ديگری از اعدام ديگر در ملاء عام خبر داده است.به نوشته اين روزنامه،ديروز حکم اعدام يک نفر به اتهام قتل در ميدان شاهزاده قاسم شيراز و به صورت ملاء عام اجرا شده است.


روزنامه تهران امروز در مطلبی با عنوان«شجاعت ديپلماتيک» به بررسی سفر رئيس جمهوری اسلامی ايران به جمهوری آذربايجان پرداخته و روش وی در سياست خارجی را بی سابقه و ابداعی خودش ناميده است.


حسين نژادفلاح نماينده مجلس به اين روزنامه گفته«رئيس جمهوری اسلامی با اينکه خبر داشت آذربايجان در نوع نگرش خود به ايران چندان شفاف نبوده، اين کشور در عمليات جاسوسی اسرائيلی همکاريهايی دارد و همچنين رفتارش با ايران بر سر موضوع درياچه خزر چندان مثبت نبوده،اما با انجام اين سفر به قلب جريانسازيهايی رفت که عليه کشورمان صورت ميگرفت».


عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس به دليل سفر دواطلبانه احمد نژاد به جمهوری آذربايجان و کشور قطر با وجود اختلافات قابل توجه با اين دو کشور اقدام وی را«يک شجاعت ديپلماتيک» نام نهاده است.


روزنامه کارگزاران از نگرانی درباره وضعيت يک زندانی خبر داده و نوشته خانواده فاطمه حاجيلو، فعال نهادهای مدنی که بيش از ده روز از بازداشتش ميگذرد، از وضعيت وی ابراز نگرانی کردهاند.


به نوشته اين روزنامهخانم حاچيلو يکی از هفت نفری است که روز ۱۸ مرداد در حالی که برای حضور در آئين همدردی با خانواده منصور اسانلو رئيس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد قصد ورود به منزل وی را داشت، بازداشت و به بند عمومی زندان اوين منتقل شد.کارگزاران نوشته است که فرزند حاجيلو با تائيد حضور مادرش در زندان اوين گفته که وی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی بازداشت شده است.


روزنامه ايران،ارگان رسمی دولت خبر داده که رسيدگی به انتشار پيام های کوتاه تلفنی در دستور کار پليس قرار گرفته است.


اين روزنامه به نقل از اسماعيل احمدی مقدم فرمانده نيروی انتظامی نوشته است« پيام هايی که به شکل گروهی ارسال شود، به طور حتم موضوعی با هدفگيری اجتماعی بوده و پليس با هدف بررسی موضوع وارد عمل می شود.»


فرماندهان نيروی انتظامی قبل از اين تشکيل پليس موبايل را رد کرده بودند.ايران همچنين در خبری ديگر از پلمپ ۲۴ آرايشگاه زنانه و مردانه در تهران خبر داده است.رئيس اداره اماکن عمومی نيروی انتظامی به اين روزنامه گفته که اين آرايشگاه ها خارج از ضوابط اعلام شده اين نيروی عمل کرده اند.


به دنبال آزادی هاله اسفندياری يکی از چند محقق دارای تابعيت دوگانه بازداشت شده در تهران با وثيقه ۳۰۰ ميليون تومانی،روزنامه اعتماد خبر داده که هاله اسفندياری می تواند به خارج از کشور مسافرت کند.


اين روزنامه به نقل از شيرين عبادی وکيل مدافع هاله اسفندياری نوشته«با اين قرار وثيقه هاله اسفندياری می تواند به خارج از کشور مسافرت کند».


اعتماد از قول محمد سيف زاده ديگر وکيل خانم اسفندياری نيز در خصوص قرار وثيقه موکلش و اينکه آيا وی می تواند با اين قرار وثيقه به خارج از کشور مسافرت کند،نوشته« حکم ممنوعيت خروج از کشور جداگانه است و با اين قرار وثيقه هاله اسفندياری می تواند به خارج از کشور مسافرت کند. ولی اگر دادگاه يا بازپرسی ايشان را احضار کنند بايد حضور يابد.»


XS
SM
MD
LG