لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه تهران امروز به نقل از يکی از نمايندگان حامی دولت در مجلس شورای اسلامی نوشته است: «دولت تورم را بپذيرد و با مردم همدردی کند».


اين روزنامه به نقل از الياس نادران، نوشته است: «اقتصاد کشور مدت ها است با بيماری هلندی مواجه شده و در زمان مازاد عرضه پول و افزايش نرخ تورم بايد به شناسايی علت واقعی از جهت ساختاری و يا کوتاه مدت بودن آن پرداخته و آثار کند کننده تورم را شناسايی کرد.»


وی راه حل کاهش تاثير گرانی بر مردم را همدردی دولت با آنان عنوان کرده و گفته است: «مهم اين است که دولت با پذيرش تورم موجود با مردم همدردی کند و اين امر به طور يقين بهتر از انکار مساله است.»


روزنامه اعتماد، گرانی مسکن در کشور را مورد توجه قرار داده و نوشته است: «پرداخت وام ۱۰ ميليون تومانی مسکن متوقف شد».

روزنامه اعتماد، گرانی مسکن در کشور را مورد توجه قرار داده و نوشته است: «پرداخت وام ۱۰ ميليون تومانی مسکن متوقف شد».


به نوشته اين روزنامه، محمد سعيدی کيا دليل عدم پرداخت وام ۱۰ ميليونی اقشار کم درآمد را ايجاد تورم و التهاب مطرح کرده و گفته است: «زمانی که يک طرح يا پرداخت اين گونه وام ها بازار مسکن را دچار التهاب و شوک قيمتی می کند بايد در آن تجديد نظر کرد.»


اعتماد برنامه های دولت در بخش مسکن را «آزمون و خطا در بازار مسکن» نام داده و نوشته است: «زمانی که آقای وزير خبر خوش اعطای تسهيلات مسکن به اقشار کم درآمد را سر می داد، کارشناسان اقتصادی نسبت به افزايش نقدينگی و شوک قيمت مسکن بيمناک بودند و بارها اظهارات انتقادی خود را به تجديدنظر در شيوه مذکور مطرح کرده بودند، اما دولت نهم مصمم به ارائه خبر خوش بود.»


اين روزنامه همچنين خبر داده که کامران دانشجو، استاندار تهران خواستار آن شده که روزنامه ها در خصوص گرانی مسکن خبری منتشر نکنند.


روزنامه رسالت از آماده باش نيروهای نظامی ايران در مرز شلمچه خبر داده و نوشته است: «تانک های انگليسی پشت خاکريزهای مرزی ايران مانور داده اند».


به نوشته اين روزنامه، ساعت ۱۱ و ده دقيقه ديروز جمعه ۱۲ دستگاه تانک انگليسی در منطقه شلمچه اقدام به حضور و مانور کردند وتا پشت خاکريزهای مرز ايران در شلمچه پيشروی کردند و پس از ۲۰ دقيقهای منطقه را ترک کردند.


رسالت نوشته است: «پس از استقرار اين تانک ها نيروهای تيپ سوم لشکر هفت ولی عصر به حالت آماده باش کامل درآمدند.»


يک مقام مسئول سياسی در خرمشهر به اين روزنامه گفته است: «اين تانکها برای مانور نظامی و آموزش به مرزبانان عراقی در منطقه حضور پيدا کرده اند».


روزنامه کيهان، از تشييع جنازه يکی از افسران نيروی انتظامی در بانه خبر داده است.


اين روزنامه علت کشته شدن «حسين رفيعی نيا» از نيروهای هنگ مرزی شهرستان بانه را «در درگيری با قاچاقچيان» و تارخ اين درگيری را بيستم شهريورماه ذکر کرده است.


روزنامه جمهوری اسلامی از برکناری دسته جمعی روسای همه کلانتری های شيراز خبر داده و نوشته که اين اقدام برای برای اولين بار در کشور صورت گرفته است.

روزنامه جمهوری اسلامی از برکناری دسته جمعی روسای همه کلانتری های شيراز خبر داده و نوشته که اين اقدام برای برای اولين بار در کشور صورت گرفته است.


اين روزنامه نوشته است که روسای ۲۴ کلانتری شهر شيراز، به يکباره برکنار و ۲۴ تن ديگر با حکم علی مويدی فرمانده نيروی انتظامی فارس جايگزين آنها شده اند.


فرمانده انتظامی استان فارس اقدام خود را بی سابقه و علت آن را «حساسيت کار روسای کلانتری ها» در شيراز عنوان کرده و گفته که روسای جديد کلانتری های شيراز «افرادی متعهدند» که پس از گذشتن از فيلترهای بسيار سخت به اين سمت منصوب شده اند.


روزنامه آفتاب يزد، با اشاره به اينکه برطبق اعلام ديپلمات های غربی و تجار ايرانی، کشور چين در اوايل سال ميلادی جديد با سبقت گرفتن از کشور آلمان به بزرگترين صادر کننده کالا به ايران تبديل ميشود، از وجود ابهام ها و نگرانی هائی در اين خصوص خبر داده است.


اين روزنامه به نقل از رئيس اتاق مشترک ايران و چين برخی از مشکلات پيش آمده در مورد بانکهای چينی و عدم گشايش اعتبارات اسنادی ايران اشاره ميکند و ميگويد: «اگر چه مشکلاتی پيش روی تجار ايرانی برای گشايش LC وجود دارد، اما روابط تجاری دو کشور در سطح مطلوبی است.»


اسدالله عسکر اولادی در عين حال علت اصلی ارتقای جايگاه اقتصادی چين در ايران را اعمال تحريم از سوی کشورهای غربی عنوان کرده و گفته است: «ما هيچ گزينهای برای تجارت نداريم به جز اينکه با شرق مراودات داشته باشيم».


XS
SM
MD
LG