لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

لاوروف امضای قرارداد کاهش تسلیحات را تقریبا منتفی دانست


سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که احتمال امضای قرارداد تازه کاهش تسلیحات هسته‌ای بین ایالات متحده‌ آمریکا و روسیه به عنوان جایگزین معاهده استارت یک در هفته جاری اندک است.

خبرگزاری رویترز نیز روز چهارشنبه از قول یک مقام آمریکایی که نخواسته بود نامش فاش شود گفته بود که مذاکرات دو کشور آمریکا و روسیه در سال جاری نتیجه‌ای نخواهد داشت و به سال ۲۰۱۰ خواهد کشید.

نمايندگان آمريکا و روسيه در اواخر مهرماه گذشته دور تازه مذاکرات کاهش تسلیحات هسته‌ای را در شهر ژنو سوئیس از سر گرفتند.

سرگی لاوروف در گفت‌وگو با خبرنگاران در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، هیات آمریکایی حاضر در مذاکرات کنترل تسلیحات را مقصر دانست و گفت که آنها در چند روز گذشته برای رسیدن به توافق بین دو کشور تلاش چندانی نکرده‌اند.

آقای لاوروف در عین حال اضافه کرد که این مذاکرات پس از چند روز بار دیگر شتاب گرفته، اما بعید است که قراردادی برای به امضا رسیدن به دست روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس جهانی کپنهاگ آماده شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، و دیمیتری مدودف، همتای روس او، قرار است روز جمعه برای حضور در آخرین روز اجلاس جهانی آب و هوا در کنار وزرای خارجه خود به کپنهاگ سفر کنند.

مذاکرات کاهش تسلیحات هسته‌ای آمریکا و روسیه تا همين اواخر به علت مخالفت روسيه با استقرار بخشی از سپر دفاع موشکی آمريکا در اروپای مرکزی پيشرفتی نداشت.

معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک در سال ۱۹۹۱ به دست جرج بوش پدر و میخاییل گورباچف، رهبر وقت شوروی سابق، به امضا رسید و ۱۰ سال طول کشید تا مفاد آن اجرا شود.

بر اساس این معاهده، دو کشور آمریکا و روسیه که ۹۵ درصد از تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند تعهد کردند که زرادخانه هسته‌ای خود را به نیم کاهش دهند و هیچ یک بیش از شش هزار کلاهک هسته‌ای نداشته باشند.

در حال حاضر بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها شمار کلاهک‌های هسته‌ای آمريکا به ۲۲۰۰ می‌رسد، اما شمار کلاهک‌های اتمی روسيه حدود ۲۷۹۰ برآورد می‌شود.

معاهده کاهش تسلیحات استراتژيک هسته‌ای موسوم به «استارت يک» در تاریخ پنجم دسامبر، ده روز پیش، منقضی شد، اما آمریکا و روسیه توافق کرده‌اند که تا رسیدن به معاهده‌ای تازه به مفاد آن پای‌بند باشند.
XS
SM
MD
LG